پاسخ به سوالات متداول در خصوص سهام عدالت

- سهام عدالت چیست؟

این سهام مربوط به ۴۹ شرکت سرمایه پذیر است که بر اساس مصوبات هیات وزیران به مشمولین سهام عدالت  واگذار شده است.  لیست و اطلاعات مربوط به شرکتهای مزبور در سامانه اینترنتی سهام عدالت درج گردیده است.

۲- چه کسانی سهام عدالت دارند؟ چه گروه هایی مشمول سهام عدالت شدند؟ چرا؟ مرجع تشخیص مشمولین سهام عدالت کجا بوده؟

مشمولین سهام عدالت در سال های گذشته بر اساس مصوبات ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت در ۱۸ گروه تعیین گردیدند و نهادهای متولی این گروهها نیز در ستاد مزبور مشخص شده اند که در نهایت بر اساس اطلاعات ماخوذه از نهادهای مذکور سهام عدالت به این گروهها اختصاص داده شده است. در حال حاضر بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند.

۳- آیا همه کسانی که برگه های سهام عدالت را دارند سهامدار محسوب می شوند؟

خیر، برگه های سهام عدالت ملاک سهامداری  نیست. اشخاصی که با در دست داشتن برگه های دعوتنامه سهام عدالت و سایر مدارک لازم تشریفات ثبت نام را در بازه زمانی تعیین شده (تا پایان اسفندماه ۱۳۹۴) انجام داده و مشخصات انها در سامانه سهام عدالت درج شده باشد مشمول سهام عدالت هستند.

۴- آیا سهام عدالت شامل همه افراد خانوار می شود و یا فقط سرپرست خانوار؟

سهام عدالت شامل تمام افرادی می شود که در زمان ثبت نام اولیه اسامی آنها در فرم جمع آوری اطلاعات تکمیل و ارسال گردیده و دعوتنامه سهام عدالت نیز برایشان صادر شده و فرآیند ثبت نام آنها طی شده است.

۵- ارزش سهام عدالت چقدر است؟

ارزش سهام عدالت کلیه مشمولین مطابق میزان اعلامی در صورتحساب مندرج در سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir متفاوت بوده است.

۶- آیا برگه های سهام عدالت قابل خرید و فروش هستند؟

خیر-برگه های سهام عدالت فاقد هرگونه ارزشی هستند.

۷- چرا مبلغ سهام عدالت افراد متفاوت است؟

دلیل این تفاوت ناشی از تخفیفات اعطایی دولت به نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، میزان مبالغ واریزی مشمولین بابت تتمه مبلغ بدهی و تعداد اعضای خانوار و ...  است.

۸- آیا امکان انتقال سهام عدالت از پدر به فرزندان و یا برعکس وجود دارد؟

خیر، در حال حاضردر حالتی که هر دو در قید حیات باشند چنین امکانی وجود ندارد.

۹- سود سهام عدالت چگونه پرداخت می شود؟

به صورت سالیانه پرداخت می شود. پس از برگزاری مجامع عمومی ۴۹ شرکت سرمایه پذیر، دریافت سود از شرکتها آغاز می شود و با مشخص شدن سود قابل تقسیم، بین مشمولین پرداخت می گردد.

۱۰- چرا ۱۰ سال اول هیچ سودی به سهام عدالت اختصاص نیافت؟

چون  بابت ثمن معامله سهام شرکتهای سرمایه پذیر که به مشمولین واگذار گردیده است هیچ مبلغی از مشمولین دریافت نگردیده بود طبق قانون مقرر بود بهای مورد واگذاری به مشمولین از محل سود سالیانه شرکتها تامین و تسویه گردد؛ بنابراین تمام سود دریافتی از شرکتها در بازه ۱۰ ساله اول طرح، بابت تسویه اقساط کسر و اعمال گردیده است.

۱۱- چگونه متوجه بشویم که سهام عدالت داریم یا خیر؟

با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir و وارد کردن کد ملی می توان اطلاعات لازم را دریافت نمود.

۱۲- شماره شبا برای سود را کجا باید ارائه بدهیم؟

مشمولان می بایستی با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir و ثبت اطلاعات شناسنامه ای نسبت به ثبت شماره شبای بانکی اقدام نمایند.

۱۳- آیا شماره شبا سرپرست خانوار برای همه افراد همان خانواده قابل قبول است؟

خیر، هریک از اعضای خانوار می بایستی نسبت به ثبت شماره شبای بانکی خود در سامانه سهام عدالت اقدام نماید.

۱۴- شماره شبا باید مربوط چه بانکی باشد؟

مشمولان سهام عدالت می توانند نسبت به ثبت شماره شبای بانکی خود نزد کلیه بانکها و موسسات مالی دارای مجوز از بانک مرکزی اقدام نمایند.

۱۵- تاکنون چه مقدار سود مربوط به سهام عدالت واریز شده است؟

پس از پایان دوره ده ساله؛ سود عملکرد سال ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ شرکتهای سرمایه پذیر بین مشمولین سهام عدالت تخصیص و پرداخت گردیده است.

۱۶- آیا مبلغ سود برای همه یکسان است؟

خیر، میزان سود به تناسب ارزش هر فرد در سامانه سهام عدالت برای هر مشمول تعیین می گردد.

۱۷- کسانی که تا کنون سود دریافت نکرده اند چه باید بکنند؟

کلیه مشمولین سهام عدالت برای دریافت سود سهام عدالت می بایستی نسبت به ثبت شماره شبای بانکی خود در سامانه اینترنتی سهام عدالت اقدام کنند.

۱۸- از زمانی که شماره شبا در سامانه وارد شد تا زمان واریز سود چقدر طول می کشد؟

شماره شباهای بانکی اعلامی مشمولین سهام عدالت پس از استعلام از بانک مرکزی و اخذ تاییدیه در سامانه درج و در لیست واریزی سود سهام عدالت قرار می گیرد.

۱۹- سهام افراد پس از فوت چه می شود؟

وراث متوفیان با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک و ارائه مدارک شناسایی و گواهی حصر وراثت می توانند نسبت به تسهیم و انتقال سهام بین وراث اقدام نمایند.

۲۰- ارزش سهام عدالت در بازار چقدر است؟

در حال حاضربه دلیل عدم آزادسازی، سهام عدالت قابلیت معامله ندارد. براساس آخرین اطلاعات ماخوذه ارزش سهام عدالت هر مشمول حدود ۸ برابر ارزش دارد.

۲۱- ثبت نام جدید برای سهام عدالت کی آغاز می شود؟

در حال حاضر تمام سهام قابل تخصیص به گروههای هدف واگذار و نهایی گردیده است و سهمی برای واگذاری به افراد جدید از سبد سهام عدالت امکان پذیر نیست.

۲۲- چرا مددجویان بهزیستی سهام شان دو برابر بقیه است؟

براساس مفاد آئین نامه سهام عدالت، مشمولان دو دهک پایین درآمدی (نهادهای تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد امام ره) شامل احتساب ۵۰ درصد تخفیف در بهای واگذاری و به صورت اقساط ۱۰ ساله بوده اند.

۲۳- آیا کسانی که بسته معیشتی دریافت می کنند  سهام عدالت هم می توانند بگیرند؟

بسته معیشتی ارتباطی به سهام عدالت ندارد.

۲۴- سود سهام عدالت شامل مالیات می شود؟

مالیات مربوط به سود سهام عدالت قبلا توسط شرکتهای سرمایه پذیر محاسبه، کسر و پرداخت گردیده است و مالیات جدیدی ندارد.

۲۵- چه تعداد از افراد از سهام عدالت شان خبر ندارند؟ بیشترچه کسانی هستند؟

از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت تاکنون حدود ۴۱ میلیون و پانصدهزار نفر با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت نسبت به ثبت شماره شبای بانکی مراجعه نموده اند. ضمنا حدود ۲، ۵ میلیون نفر نیز از مشمولان در قید حیات نیستند.

۲۶- آیا شماره تلفن و شماره شبا باید حتما به نام فرد مشمول باشد؟

شماره شبای بانکی می بایستی حتما به نام خود مشمول باشد. همچنین در سامانه فعلا الزامی نسبت به ثبت شماره تلفن خود مشمول وجود ندارد ولی برای اقدامات و اطلاعیه های بعدی ثبت شماره تماس خود مشمول هم ضروری به نظر می رسد.

۲۷- برای اطلاعات بیشتر به کجا مراجعه کنیم؟

مشمولان سهام عدالت در اقصی نقاط ایران برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه های لازم صرفا به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir مراجعه و کسب اطلاع نمایند. یا با شماه تلفن ۸۳۳۳۸-۰۲۱ تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنند.

۲۸- در شهرستان ها برای سهام عدالت به کجا باید مراجعه کرد؟

در حال حاضر نیازی به مراجعه حضوری نیست. مشمولان سهام عدالت در اقصی نقاط ایران برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه های لازم صرفا به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir مراجعه و کسب اطلاع نمایند. یا با شماه تلفن ۸۳۳۳۸-۰۲۱ تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنند.

۲۹- سهام عدالت از چه زمانی قابلیت خرید و فروش پیدا می کند؟

لایحه ساماندهی سهام عدالت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قراردارد. بدیهی است که در صورت تصویب و ابلاغ لایحه مذکور سهام عدالت قابلیت خرید و فروش پیدا خواهد کرد.

۳۰- افرادی که ثبت نام آنها به صورت ناقص انجام شده است، آیا سهام عدالت به آنها تعلق خواهد گرفت؟

خیر

۳۱- آیا امکان افزایش سرمایه برای دارندگان سهام عدالت وجود دارد؟

خیر- امکان واریز برای افزایش میزان سهام عدالت مشمولین وجود ندارد.

۳۲- آیا سهام عدالت به افرادی که تازه به دنیا آمده اند تعلق می گیرد؟

خیر- ثبت نام جدید امکان پذیر نیست.

۳۳- چرا به همه اقشار جامعه سهام عدالت تعلق نگرفته است؟

براساس آئین نامه توزیع سهام عدالت، مشمولین طرح شامل شش دهک بوده اند که گروه های آن توسط ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ تعیین گردیده است.

۳۴- سود سهام عدالت هر چند وقت یکبار واریز می گردد؟

سود سهام عدالت هر سال یکبار واریز می شود.

۳۵- سود سهام عدالت توسط شرکتها در چه زمانی واریز می گردد؟

سود شرکتها ظرف مهلت قانونی مندرج در قانون تجارت (به مدت ۸ ماه پس از برگزاری مجامع عمومی سالیانه) دریافت و برای توزیع تخصیص می یابد
.

اطلاعات هویتی و خانواری مشمولین سهام عدالت

۱) چنانچه اطلاعات هویتی (شناسنامه ای) مشمولین سهام عدالت از تاریخ ثبت نام قطعی تاکنون تغییر یافته باشد، چه اقدامی باید انجام شود؟

آخرین اطلاعات هویتی و اصلاحات شناسنامه ای تا دی ماه ۱۳۹۵ از سازمان ثبت احوال کشور دریافت  و در بانک اطلاعات سازمان خصوصی سازی اعمال شده است. این مشخصات نهایی، مبنای عضویت و سهامداری مشمولین است. در صورت تغییر اطلاعات هویتی افراد پس از تاریخ فوق، لازم است جهت اعمال تغییرات و اصلاح بانک اطلاعاتی با تلفن شماره ۰۲۱۸۳۳۳۸ دفتر امور سهام عدالت تماس حاصل فرمایند.

۲)در صورت تغییر تعداد خانوار (بعد خانوار) نسبت به زمان ثبت نام یا تغییر شرایط خانوار ناشی از تولد، ازدواج و فوت چه اقدامی باید نمود؟

اقدام خاصی لازم نیست. تخصیص سهام عدالت بر مبنای بعد خانوار در زمان ثبت نام صورت گرفته است و ازدواج، طلاق و فوت تأثیری در شرایط و مبلغ سهامداری مشمولین ندارد. همچنین متولدین بعد از تاریخ ثبت نام خانوارها نیز مشمول سهام عدالت نمی باشند.

۳) خانوارهایی که در قالب یکی از اقشار نظیر روستائیان یا مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) ثبت نام نموده اند ولی اکنون جزو آن اقشار نیستند (مثلاً دیگر در روستا زندگی نمی کنند یا مدد جوی کمیته امداد نیستند)، کماکان سهامدار هستند یا خیر و باید چه اقدامی انجام دهند؟

ملاک سهامداری افراد و خانوارها قطعی شدن ثبت نام آن ها در طرح سهام عدالت است و تغییر وضعیت افراد و خانوارها تاثیری در سهامداری مشمولین ندارد.  

 ۴) چرا برخی از افرادی که در سالهای گذشته جزو اقشار مددجوی نهادهای حمایتی ثبت نام شده اند در حال حاضر از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار نیستند؟

ملاک تعلق تخفیف ۵۰درصدی تحت پوشش بودن مشمولان در نهادهای حمایتی در زمان تهیه صورتحساب نهایی (دی ماه ۱۳۹۵) بوده که مطابق آخرین اطلاعات دریافتی از سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در صورتحساب مشمولان اعمال شده است.

  •  عضویت مشمولین سهام عدالت و شرایط آن

۱) چگونه افراد می توانند مطمئن شوند که مشمول سهام عدالت هستند؟

کلیه افراد می توانند از طریق مراجعه به آدرس اینترنتی samanese.ir و ورود مشخصات هویتی خود، ضمن اطلاع از مشمول بودن، صورتحساب خود را مشاهده نمایند.


۲) کدام اقشار جامعه جزو واجدین شرایط دریافت سهام عدالت بوده اند؟

فهرست اقشاری از جامعه که در ۱۰ سال گذشته واجد شرایط دریافت سهام عدالت شده اند به همراه تعداد ثبت نام شدگان هر یک از این اقشار،  در پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت به نشانی اینترنتی news.samanese.ir  منوی "سهام عدالت" قابل مشاهده است.

۳) افراد جامانده و کسانی که تا کنون برای سهام عدالت ثبت نام نکرده اند چگونه می توانند مشمول دریافت سهام عدالت شوند؟

در حال حاضر به دلیل عدم وجود مجوز قانونی، ثبت نام و تخصیص سهام عدالت به افراد جدید میسر نمی باشد. بدیهی است درصورت صدور مجوزهای قانونی لازم به منظور ثبت نام متقاضیان دریافت سهام عدالت، مراتب به اطلاع عموم خواهد رسید.

۴) آیا افرادی که با وجود ثبت نام اولیه، در زمان مقرر در تعاونی های سهام عدالت شهرستان ها ثبت نام نهایی نشده اند، مشمول سهام عدالت محسوب می شوند؟

فقط کسانی که در شرکت های تعاونی شهرستانی ثبت نام نهایی شده اند و نامشان از طریق شرکت های مذکور به سازمان خصوصی سازی ارسال و در آدرس اینترنتی samanese.ir درج شده است مشمول نهایی سهام عدالت هستند و ثبت نام اولیه و یا داشتن دعوتنامه دلیل بر ثبت نام نهایی، نمی باشد.

 ۵) آیا ثبت نام شدگان فوت شده کماکان مشمول سهام عدالت هستند؟

بلی؛ ثبت نام شدگان نهائی در صورت فوت نیز جزو مشولین سهام عدالت هستند و وراث قانونی آنها می توانند از طریق آدرس اینترنتی samanese.ir اطلاعات لازم را جهت اقدامات بعدی کسب و ضمن مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان دولت،  موجود در آدرس اینترنتی مذکور،  نسبت به تقسیم و تسهیم سهام شخص متوفی بین وراث قانونی ایشان اقدام نمایند.


۶) تکلیف پرونده متوفیانی که یک یا چند تن از وراث ایشان فوت کرده و یا حضور ندارند؛ چیست؟

در حال حاضر فقط پرونده متوفیانی که تمامی وراث آنها در قید حیات و حاضر می باشند، قابل بررسی و اقدام است. درصورت ایجاد امکان بررسی پرونده این دسته از متوفیان مراتب به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

 ۷) در صورت مفقودی برگه عضویت سهام عدالت چه اقدامی باید انجام داد؟

هیچ لزومی به در اختیار داشتن برگه عضویت سهام عدالت نیست و این برگه فاقد کاربرد و ارزش می باشد. مشمولین سهام عدالت با مراجعه به آدرس اینترنتی samanese.ir  می توانند از وضعیت عضویت و سهامداری خود مطلع شوند.

  • خرید و فروش، ارزش سهام و دریافت سود

۱) آیا معامله نمودن سهام عدالت امکان پذیر است؟

هرگونه معامله برگه سهام عدالت ممنوع و فاقد اعتبار است. در بانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت فقط ثبت نام شدگان قطعی، سهامدار نهایی سهام عدالت محسوب می شوند و هرگونه جابجایی مالکیت و هر نوع معامله سهام و یا خرید و فروش برگه های در دست مشمولین غیر قانونی و بلااثر است.

۲) زمان آزاد سازی و معاملاتی شدن سهام عدالت چه وقت خواهد بود و نحوه معامله آن چگونه است؟

آزاد سازی و معاملاتی شدن سهام عدالت نیاز به مجوز مراجع ذیصلاح قانونی دارد. زمان و نحوه معاملات سهام عدالت متعاقباً به صورت گسترده به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

۳) آیا در زمان آزاد سازی سهام عدالت، برگه های عضویت در اختیار مشمولین قابل خرید و فروش می باشد؟

برگه های عضویت فاقد هرگونه ارزش می باشد و مبین عضویت در طرح سهام عدالت نیست.

۴) ارزش سهام تخصیص یافته به هر نفر چقدر است؟

 ارزش اولیه سهام متعلق به هر شخص مطابق مقررات مربوط تخصیص پیدا کرده و مشمولان می توانند صورت حساب خود را از طریق نشانی samanese.ir مشاهده نمایند. بدیهی است ارزش روز سهام متعلق هم اکنون بیش از میزان ارزش اولیه می باشد.  هم اکنون در صورتحساب این افراد موجود در آدرس  اینترنتی samanese.ir قابل مشاهده می باشد.

 ۵) ارزش روز سهام تخصیص یافته به هر نفر از مشمولین چه مبلغی است؟

ارزش روز سهام متناسب با افزایش یا کاهش ارزش سهام شرکت های سرمایه پذیر در بورس و فرابورس در نوسان است. در هر صورت درحال حاضر ارزش روز این سهام بیش از ارزش زمان واگذاری (تخصیص اولیه) است.

  •  پرداخت سود سهام عدالت

۱) سود سهام عدالت در چه زمانی به حساب مشمولین واریز می شود؟

سازمان خصوصی‌سازی پس از وصول سود مصوب شرکت های سرمایه پذیر و محاسبه مبلغ سود هر مشمول، نسبت به واریز آن به شماره شبای تایید شده در سامانه سهام عدالت اقدام می نماید. بدیهی است مبلغ سود مشمولانی که شماره شبای تایید شده در سامانه سهام عدالت ندارند به حساب بستانکاری ایشان منظور شده است.

۲) آیا امکان ثبت شماره شبای بانکی وجود دارد؟

به استناد مصوبه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی آخرین مهلت ثبت شماره شبا پایان مهرماه ۱۳۹۷ بوده است. در صورت صدور مجوز جدید به منظور ثبت شماره شبای بانکی مراتب از طریق رسانه های عمومی اطلاع رسانی خواهد شد.

۳) چگونه می‌توان از واریز یا عدم واریز سود به حساب افراد مطلع شد؟

در صورتی که در سامانه مبلغی به عنوان واریز سود درج شده است بایستی ضمن مراجعه به شعب بانک مربوطه پرینت حساب از تاریخ قید شده به عنوان «ارسال به بانک» تا حداقل ۳ ماه بعد را دریافت و کنترل کرد. در صورت اطمینان از عدم واریز وجه تخصیصی، پرینت حساب جهت بررسی و کنترل بیشتر به شماره ۰۲۱۸۸۰۸۵۶۶۷ فکس گردد.

 ۴) آیا امکان تغییر شماره شبای ثبت شده در سامانه وجود دارد؟

در شرایط عادی امکان تغییر شماره شبای بانکی مشمولین وجود ندارد. صرفاً در صورت بستن حساب بانکی قبلی، ارسال یک دوره پرداخت سود به حساب مذکور و اعلام بانک عامل مبنی بر عدم امکان واریز وجه به حساب مورد نظر او سامانه امکان ثبت شماره شبای جدید را فراهم می نماید.

  •  سهام عدالت متوفیان

۱)چگونه می توان اطلاع حاصل نمود که شخص متوفی مشمول طرح سهام عدالت بوده است یا خیر؟

پاسخ: وراث قانونی می توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع نمایند و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند.
۲)تقسیم سهام عدالت مشمولان متوفی بین وراث قانونی چگونه انجام می شود؟

پاسخ: وراث قانونی مشمولان متوفی می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت (نشانی آنها در اینجا قابل مشاهده است) و با ارائه مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت نسبت به تقسیم سهام عدالت و منافع آن اقدام نمایند.
بدیهی است تا زمانی که کلیه وراث قانونی نسبت به تامین مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت اقدام ننمایند، درخواست تقسیم ترتیب اثرداده نخواهد شد و چنانچه یک یا چند نفر از وراث نتوانند در دفاتر پیشخوان حضور بهم رسانند یا ارائه مدرک نمایند انجام خدمات سایر وراث نیز امکان پذیر نمی‌باشد.


۳) مدارک لازم برای ارائه به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت جهت تقسیم سهام عدالت متوفیان چیست؟

الف- کدملی و تاریخ تولد متوفی

ب- اصل کارت ملی وراث قانونی

پ- اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی

ت- شماره شبای بانکی وراث

ث- نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث

۴)آیا وراث می توانند سهام شخص متوفی را به شخص ثالث خارج از وراث قانونی نیز منتقل نمایند؟

پاسخ: وراث قانونی صرفا می‌توانند قدرالسهم خود را تنها به کسانی که نام و مشخصات ایشان در گواهی حصر وراثت شخص متوفی بعنوان وارث ذکر شده انتقال دهند و بذل و انتقال یا هرنوع واگذاری آن به اشخاص دیگر امکان پذیر نمی‌باشد.

۵)آیا امضای تقسیم نامه سهام عدالت می تواند توسط وکیل، قیم ولی یا کفیل وراث قانونی انجام شود؟

پاسخ: بلی. وراث می‌توانند نسبت به تعیین وکیل قانونی اقدام کرده و وکلای قانونی وراث با ارائه وکالتنامه رسمی و محضری، امکان مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت را به جای شخص وارث خواهند داشت. همچنین این اقدام در مورد قیم یا ولی و کفیل اشخاص نیز امکان‌پذیر است.

۶)آیا مهلتی (سقف زمانی) برای مراجعه وراث قانونی به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت تعیین شده است؟

پاسخ: خیر. هنوز سقفی تعیین نشده است لیکن به تمامی ذینفعان (وراث قانونی) توصیه می شود در اسرع وقت به این دفاتر مراجعه و خدمات لازم را اخذ کنند.

۷)تکلیف وراث پس از حضور در دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و انجام کار و تقسیم سهام چیست؟

پاسخ:وراث تکلیف دیگری ندارند و به عنوان سهامدار سهام عدالت می‌توانند از منافع سهام و سود آن که به حساب آنان واریز می‌شود، برخوردار شوند و صرفا به اطلاعیه های بعدی سازمان خصوصی سازی در خصوص سهام عدالت توجه نمایند.

سئوالات متداول درخصوص هدفمندی یارانه ها

سوال ۱ : خانوارهایی که علیرغم ثبت حساب در سامانه refahi.ir همچنان حسابشان به‌صورت موقت در سامانه ثبت می‌باشد و با پیغام «حساب شما جهت بررسی در سامانه ثبت شد یا لطفاً بین ۲ تا ۳ هفته آینده جهت دریافت نتیجه به سامانه مراجعه نمایید.» مواجه می‌شوند.

پاسخ: این خانوارها باید در اسرع وقت به بانک مربوطه مراجعه و نسبت به ثبت نهایی و تأیید حساب خود از طریق شبکه e-bank که در اختیار کلیه بانک‌ها قرار دارد، اقدام نمایند. بدیهی است تا مادامی که حساب خانوارهای فوق‌الذکر در قالب نهایی و دائم در سامانه مزبور ثبت نشود، یارانه‌ای به حساب آنها واریز نخواهد شد.

سوال۲ : خانوارهایی که به دلایلی از جمله قصور شعب بانک یا کافی‌نت‌ها در ثبت شماره حساب، موفق به ثبت به‌موقع شماره حساب خود در سامانه refahi.ir نشده‌اند. واریز یارانه این دسته از افراد به چه صورت خواهد بود؟

پاسخ: همه خانوارهایی که به هر دلیل موفق به ثبت شماره حساب در سامانه refahi.ir نگردیدند، می‌توانند حساب سرپرست خانوار را از طریق یکی از بانک های عامل در این سامانه ثبت کنند. بدیهی است هر خانوار متقاضی دریافت یارانه، از مرحله‌ای مشمول دریافت یارانه خواهد شد که حساب خود را در این سامانه به ثبت نهایی رسانده باشد.

سوال۳ : خانوارهایی که علیرغم ثبت اطلاعات حساب در سامانه رفاهی و دریافت یارانه در چندین مرحله، متاسفانه یارانه یک یا چند مرحله را در ماههای اخیردریافت نکرده‌اند.

پاسخ: سرپرست خانوارهای مزبور باید در اسرع وقت نسبت به ثبت حساب فراگیر یا شماره کارت حساب خود در سامانه refahi.ir از طریق یکی از بانک های عامل، اقدام نماید. متاسفانه برخی از افراد شماره حساب را جهت دریافت یارانه اعلام ننموده و فقط به ثبت شماره کارت حساب خود اکتفا نموده اند، لذا از آنجائیکه کارت حساب تاریخ مصرف دارد و به دلیل انقضای کارت در زمان واریز یارانه ها یارانه این دسته از افراد واریز نمی گردد، بدیهی است این دسته از افراد توصیه می‌شود که علاوه بر شماره کارت حتما شماره حساب نیز توسط شعب بانک و از طریق شبکه e-bank اقدام نمایند.

سوال۴ : خانوارهایی که علیرغم دریافت یارانه چندین مراحل، اطلاعات هویتی آنها از سامانه refahi.ir حذف شده و لذا یارانه چند مرحله را دریافت نکرده‌اند.

پاسخ: با توجه به اینکه اطلاعات هویتی خانوارها کلاً از طریق مرکز آمار در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت رفاه قرار می‌گیرد، علت نبود اطلاعات افراد در این سامانه، حذف شدن اطلاعات خانوارهای مزبور از «پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار» مرکز آمار می‌باشد و لذا اینگونه خانوارها باید جهت رفع مشکل، مجدداً در سامانه مرکز آمار ثبت نام نمایند. یکی از علل احتمالی بروز این مشکل، اینست که سرپرست خانوار به منظور اصلاح اطلاعات خانوار خود، وارد سامانه مرکز آمار شده و اشتباهاً دکمه حذف خانوار را انتخاب کرده است.

سوال ۵: خانوارهایی که سرپرست آنها به یکی از دلایل ذیل، صلاحیت یا امکان دریافت یارانه نقدی خانوار را ندارد، جهت تغییر سرپرست برای دریافت یارانه چه باید بکنند؟

- اعتیاد سرپرست خانوار به مواد مخدر.

- زندانی بودن سرپرست خانوار در داخل یا خارج از کشور.

- محجوریت و یا سفاهت سرپرست خانوار.

- متواری بودن سرپرست خانوار.

پاسخ:

۱) همسر خانوار باید ضمن در دست داشتن اسناد و مدارکی که در دستورالعمل ماده (۹) آیین‌نامه ماده (۷) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به آن اشاره شده، جهت تکمیل فرم تغییر سرپرست به فرمانداری شهرستان خود مراجعه کند.

۲) فرمانداری‌ها به ترتیبی که در شیوه‌نامه اجرایی دستورالعمل ماده (۹) آیین‌نامه ماده (۷) قانون فوق‌الذکر اشاره شده، مراحل فرایند تغییر سرپرست اینگونه خانوارها را انجام می‌دهند.

۳) سرپرست جدید خانوار از تاریخ۲۰ همان ماه باید ضمن مراجعه به سامانه refahi.ir نسبت به اعلام و ثبت شماره حساب خود جهت دریافت یارانه خانوار از مراحل بعدی اقدام کند.

توجه: بدیهی است مبلغ یارانه‌ای که در مراحل قبلی به حساب سرپرست اصلی خانوار واریز شده، قطعیت یافته و دیگر به حساب سرپرست جدید مسترد نخواهد شد.


سوال ۶: حوزه وظایف کمیسیون استانی ماده (۱۰) در حال حاضر چیست؟

پاسخ: همان گونه که در بند  «الف»  ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به صراحت ذکر شده، کمیسیون استانی ماده ۱۰ صرفاً به اعتراض اشخاصی که وجوه دریافتی از آنان مسترد گردیده یا ملزم به استرداد آن هستند، رسیدگی می‌کند.  لذا آندسته از افراد که یکی از شرایط مذکور را دارا می باشند، می توانند از طریق مکاتبه و شرح شرایط خود به همراه مدارک شناسایی به فرمانداری شهرستان محل اقامت خود مراجعه و مدارک را در اختیار فرمانداری تحویل نماید تا فرمانداری نسبت به ارسال مدارک به کمیسیون ماده ۱۰ استان اقدام نماید.

سوال ۷: زنانی که علیرغم این که طلاق گرفته‌اند و حکم رسمی دادگاه صادر شده است، همچنان در خانوار همسرشان ثبت شده‌اند و یارانه آنها به حساب زوج واریز شده است چه باید بکنند؟

پاسخ:
۱) استانداری‌ از طریق ip که مرکز آمار در اختیار آنها قرار داده، می‌توانند وارد سامانه مرکز آمار شده و مشکل این خانوارها را رفع کند.

۲) زوجه از تاریخ ۲۰ همان ماه می‌تواند ضمن مراجعه به یکی از شعب بانکی نسبت به اعلام و ثبت شماره حساب در سامانه refahi.ir اقدام کند.

۳) پس از انجام فرآیند فوق، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه‌ای را که پس از تاریخ ثبت رسمی طلاق، اشتباهاً به حساب زوج واریز شده، در مرحله بعد، از آن خانوار کسر و به حساب زوجه واریز خواهد کرد.


سوال۸ اگر سرپرست خانوار فوت شده و هنوز در سامانه‌های مرکز آمار و وزارت رفاه لحاظ نشده است، چه باید کرد؟

پاسخ:

۱)      لازم است در اسرع وقت نسبت به اصلاح اطلاعات خانوار خود از طریق مراجعه به یکی از دفاتر خدماتی پلیس + ۱۰ در سامانه مرکز آمار اقدام شود.

۲)      بعد از شناسایی سرپرست جدید که حدودا ۳۰-۲۰ روز بعد از اصلاح سرپرست در سامانه مرکز آمار طول می کشد تا همسر یا عضوی دیگر از خانوار باید به یکی از شعب بانکی که حساب یارانه سرپرست قبلی در آن بوده مراجعه و حساب جدیدی را به این منظور افتتاح و در سامانه refahi.ir ثبت کند.

۳)   بدیهی است یارانه خانوار در مراحل بعدی پس از اعلام حساب سرپرست جدید در این سامانه، به حساب وی واریز خواهد شد.

۴)   کلیه بانک‌های عامل موظفند در صورت مسدود بودن مبلغ یارانه اینگونه خانوارها در حساب متوفی، بلافاصله پس از ثبت حساب سرپرست جدید در سامانه refahi.ir، مبلغ مزبور را از حساب متوفی به حساب سرپرست جدید منتقل کنند.

سوال۹: زنانی که از همسر خود جدا شده‌اند و حضانت فرزندان به عهده مادر است، اما یارانه فرزندان به حساب پدر واریز شده است، چه باید بکنند؟

پاسخ: در این گونه موارد باید توجه داشت که یارانه فرزندان به حساب هریک از زوجین که کفالت(تأمین مخارج زندگی)  فرزندان را بر عهده دارد واریز خواهد شد.  لذا صِرف داشتن حکم حضانت فرزندان نمی‌تواند مبنای دریافت یارانه فرزندان توسط مادر باشد.  حال اگر مادر حکم کفالت بچه‌ها را داشته باشد، می‌تواند با در دست داشتن مستندات به استانداری مراجعه و نسبت به تغییر سرپرستی بچه‌ها در سامانه مرکز آمار اقدام نماید.  در این صورت یارانه مرحله‌ای که اشتباهاً به حساب پدر واریز شده، در مراحل بعد از حساب وی کسر و به حساب مادر واریز خواهد شد.


سوال۱۰: آیا افرادی که در شرف طلاق هستند و جدا از هم زندگی می‌کنند، می‌توانند به‌صورت جداگانه یارانه خود را دریافت کنند؟
پاسخ: بله، این دسته از افراد می توانند با ارائه مدارک مربوط به رسیدگی پرونده طلاق از دادگستری شهرستان محل اقامت به فرمانداری و ارسال آن به کمیسیون ماده ۱۰ استان نسبت به تفکیک یارانه ای از همسر خود اقدام نمایند. بدیهی است بعد از تفکیک اطلاعات هویتی از طریق مرکز آمار نسبت به ثبت شماره حساب از طریق یکی از شعب بانک های عامل اقدام نمایند.

سوال۱۱: وضعیت افرادی که حساب اعلام شده آنها به سامانه refahi.ir مسدود یا راکد بوده و لذا امکان برداشت یارانه واریزی را ندارند چه می‌شود؟

پاسخ: این افراد باید ضمن مراجعه به بانک مربوطه و از طریق شبکه ebank، مشکل حساب را برطرف کنند و در صورت عدم رفع مشکل، نسبت به ثبت حساب دیگری در سامانه از همان طریق ebank اقدام کنند.

سوال۱۲: افرادی که به هر دلیل می‌خواهند حساب تأیید شده خود را در سایت refahi.ir تغییر دهند، چه باید بکنند؟

پاسخ: این افراد در صورتی که حسابشان مشکل بدهی به بانک نداشته باشد، می توانند ضمن مراجعه به بانک مربوطه، از بانک بخواهند که با استفاده از شبکه e-bank نسبت به رد حسابشان در سامانه refahi.ir اقدام کند.  سپس باز هم با استفاده از همان شبکه e-bank یا در همان بانک اولی یا در بانکی دیگر، یکی دیگر از حساب‌های خود را در سامانه refahi.ir ثبت کرده، رسید دریافت کنند.

 سوال۱۳: افرادی که حساب یارانه آنها اشتباهاً به نام افراد دیگری در سامانه refahi.ir ثبت شده و لذا یارانه آنها به همان حساب اشتباه واریز شده است، چه باید بکنند؟

پاسخ: این افراد باید ضمن در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر و نیز شماره حسابی که جهت دریافت یارانه به سامانه refahi.ir معرفی کرده بودند، به بانک متبوع خود مراجعه و از بانک بخواهند که از طریق شبکه e-bank حساب اشتباه را از سامانه حذف و حساب صاحب اصلی را در سامانه درج و تأیید کنند.  بدیهی است پس از انجام اقدام فوق، یارانه افراد مزبور از حساب اشتباه مسترد و به حساب صاحب اصلی آن واریز خواهد شد.

سوال ۱۴: در خصوص افرادی که ازدواج نموده یا صاحب فرزند جدید گردیده اند.

پاسخ: در خصوص افرادی که ازدواج نموده اند بعد از ثبت شناسنامه ای همسر، اطلاعات هویتی از طریق شبکه ثبت احوال و مرکز آمار ایران در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه ها قرار می گیرد و بعد از شناسایی می توانند نسبت به ثبت شماره حساب خود از طریق یکی از بانک های عامل اقدام نمایند. در صورتی که تفکیک اطلاعات هویتی از خانوار پدری از طریق شبکه ای صورت نپذیرد می توانند از طریق یکی از دفاتر خدماتی پلیس + ۱۰ اقدام نموده و پس از شناسایی سرپرست خانوار در سامانه رفاهی نسبت به ثبت شماره حساب از طریق یکی از شعب بانک های عامل اقدام نمایند.

در خصوص تولد فرزند نیز بعد از صدور شناسنامه فرزند، این اطلاعات به صورت شبکه ای از طریق ثبت احوال به مرکز آمار ایران و این مرکز بعد از راست آزمایی خانواری، اطلاعات را در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه ها قرار می دهد. فقط در صورتی که این اطلاعات از طریق شبکه ای صورت نپذیرفت، می توانند از طریق مراجعه به دفاتر خدماتی پلیس + ۱۰ نسبت به ثبت اطلاعات فرزند در خانوار خود اقدام نمایند.

سئوالات متداول حوزه سپرده از اداره خزانه استان

۱- چگونه می توان سپرده را از خزانه استان دریافت کرد؟

برای دریافت سپرده، باید مدارک مربوط به پرداخت اولیه، مستندات قانونی، و تاییدیه ذی حساب مربوطه ارایه شود. پس از بررسی توسط خزانه، وجه به حساب ذی نفع واریز می شود

۲- آیا سپرده سودآور است؟

معمولا سپرده های خزانه استان سود آور نیستند، زیرا ماهیت آن ها موقت و امانی است و هدف از نگهداری آن ها، تضمین یا تسویه حساب های دولتی است.

۳- آیا امکان انتقال سپرده از یک استان به استان دیگر وجود دارد؟

در شرایط خاص و با مجوز خزانه داری کل کشور، امکان انتقال وجود دارد، اما به طور معمول باید در همان استان تسویه شوند.

برچسب‌ها