خردادماه ۱۳۹۹
مشخصات عمومی استان مازندران
وسعت استان معادل ۴/۲۳۷۵۶ کیلومتر مربع حدود ۴۶/۱ درصد از مساحت کشور
جمعیت استان بالغ بر ۳۲۸۳۵۸۲ نفر تقریبا ۱۱/۴ درصد جمعیت کل کشور (سال ۱۳۹۵ )
۷۸/۵۷ درصد ساکن در مناطق شهری و ۲۲/۴۲ درصد ساکن در مناطق روستایی (سال ۱۳۹۵)
شاخصهای نیروی کار استان مازندران سال ۱۳۹۸
نرخ مشارکت اقتصادی استان ۴/۴۳ درصد و نرخ بیکاری استان ۴/۹ درصد
نرخ مشارکت اقتصادی کشور ۹/۳۹ درصد و نرخ بیکاری کشور ۶/۱۰درصد
اشتغال ۳/۱۹ درصد شاغلین استان بخش کشاورزی، ۸/۲۷ درصد شاغلین بخش صنعت و ۵۳ درصد شاغلین بخش خدمات
اشتغال ۸/۱۷ درصد شاغلین کشور بخش کشاورزی، ۳۲ درصد شاغلین بخش صنعت و ۲/۵۰ درصد شاغلین بخش خدمات
حسابهای استانی
تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار مازندران در سال ۱۳۹۵ معادل ۷/۵۱۲ هزار میلیارد ریال
رشد ۶/۱۷ درصدی تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار مازندران در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل
تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار کشور در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۴۸۵۴ هزار میلیارد ریال
رشد ۱/۲۱ درصدی تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار کشور در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل
سهم استان از GDP کشور معادل ۴/۳ درصد در سال ۱۳۹۵
سرانه هر مازندرانی از تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۵ معادل ۱/۱۵۶ میلیون ریال
سرانه هر ایرانی از تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۵ معادل ۹/۱۸۵ میلیون ریال
۴/۱۰۸هزار میلیارد ریال ارزش افزوده بخش کشاورزی استان در سال ۱۳۹۵ (رشد ۸/۱۷ درصدی نسبت به سال قبل)
۸/۵۸ هزار میلیارد ریال ارزش افزوده بخش صنعت و معدن استان در سال ۱۳۹۵ (رشد ۵/۱۳ درصدی نسبت به سال قبل)
۸/۳۳۹ هزار میلیارد ریال ارزش افزوده بخش خدمات استان در سال ۱۳۹۵ (رشد ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل)
سهم بخش های مهم اقتصادی از GDP استان در سال ۱۳۹۵: کشاورزی ۲۲ درصد، صنعت و معدن ۶/۱۱ درصد و خدمات ۴/۶۶ درصد
بودجه خانوار سال ۱۳۹۷
متوسط درآمد خانوار روستایی استان ۷/۳۶۰ میلیون ریال در سال ۱۳۹۷
متوسط درآمد خانوار روستایی کشور ۱/۲۳۳ میلیون ریال در سال ۱۳۹۷
متوسط هزینه سالانه یک خانوار روستایی در سطح استان ۹/۳۱۴ میلیون ریال در سال ۱۳۹۷
متوسط هزینه سالانه یک خانوار روستایی در سطح کشور ۵/۲۱۴ میلیون ریال در سال ۱۳۹۷
متوسط درآمد خانوار شهری استان ۸/۴۶۱ میلیون ریال در سال ۱۳۹۷
متوسط درآمد خانوار شهری کشور ۹/۴۳۴ میلیون ریال در سال ۱۳۹۷
متوسط هزینه یک خانوار شهری در سطح استان مبلغ ۷/۳۸۲ میلیون ریال در سال ۱۳۹۷
متوسط هزینه یک خانوار شهری در سطح کشور مبلغ ۲/۳۹۳ میلیون ریال در سال ۱۳۹۷
شاخص بهای کالاها و خدمات ( نرخ تورم ) استان سال ۱۳۹۸
شاخص بهای کالا و خدمات استان مازندران در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ معادل ۳/۱۹۵ واحد بوده است.
شاخص بهای کالا و خدمات استانهای کشور نیز در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ معادل ۵/۲۰۰ واحد بوده است.
نرخ تورم استان در سال ۱۳۹۸ معادل ۸/۳۵درصد بوده است.
نرخ تورم کشور در سال ۱۳۹۸ معادل ۸/۳۴ درصد بوده است.
نرخ تورم مناطق شهری استان مازندران در سال ۱۳۹۸، ۵/۳۴ درصد بوده است.
نرخ تورم مناطق شهری کشور در سال ۱۳۹۸، ۴/۳۴ درصد بوده است.
نرخ تورم مناطق روستایی استان مازندران در سال ۱۳۹۸، ۲/۳۸ درصد بوده است.
نرخ تورم مناطق روستایی کشور در سال ۱۳۹۸، ۳/۳۷ درصد بوده است.
شاخص بهای کالاها و خدمات ( نرخ تورم ) استان منتهی به اردیبهشت سال ۱۳۹۹
شاخص بهای کالا و خدمات استان مازندران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۶/۲۰۱ واحد بوده است.
شاخص بهای کالا و خدمات استانهای کشور نیز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۲۱۰ واحد بوده است.
نرخ تورم استان در دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۱/۳۰ درصد بوده است.
نرخ تورم کشور در دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۸/۲۹ درصد بوده است.
نرخ تورم مناطق شهری استان مازندران دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، ۲۹ درصد بوده است.
نرخ تورم مناطق شهری کشور در دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، ۷/۲۹ درصد بوده است.
نرخ تورم مناطق روستایی استان مازندران در دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، ۲/۳۲ درصد بوده است.
نرخ تورم مناطق روستایی کشور در دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، ۸/۳۰ درصد بوده است.
درآمدهای عمومی استان (درآمدهای مالیاتی + سایر درآمدهای استان ) سال ۱۳۹۸
مصوب درآمدهای عمومی استان در سال ۱۳۹۸ معادل ۲۱۲۳۵ میلیارد ریال بوده که شامل ۱۸۵۲۷ میلیارد ریال (۲/۸۷ درصد) درآمدهای مالیاتی و ۲۷۰۸ میلیارد ریال (۸/۱۲ درصد) سایر درآمدها میباشد.
عملکرد درآمدهای عمومی استان در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۹۴۱۱ میلیارد ریال بوده که شامل ۱۶۹۱۹ میلیارد ریال (۲/۸۷ درصد) درآمدهای مالیاتی و ۲۴۹۱ میلیارد ریال (۸/۱۲درصد) سایر درآمدها میباشد.
تحقق ۴/۹۱ درصدی همراه با رشد ۲۵ درصدی در عملکرد درآمدهای عمومی استان در سال ۱۳۹۸
کسری درآمدهای عمومی استان معادل ۱۸۲۵ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸
مصوب درآمدهای مالیاتی استان در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۸۵۲۷ میلیارد ریال بوده است.
عملکرد درآمدهای مالیاتی استان در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۶۹۱۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به مصوب قانون بودجه ۳/۹۱ درصد تحقق و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۲۲ درصد رشد داشته است.
کسری درآمدهای مالیاتی استان حدود ۱۶۰۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ بوده است.
مصوب سایر درآمدهای استان در سال ۱۳۹۸ معادل ۲۷۰۸ میلیارد ریال بوده است.
عملکرد سایر درآمدهای استان در سال ۱۳۹۸ معادل ۲۴۹۱ میلیارد ریال بوده که نسبت به مصوب قانون بودجه ۹۲ درصد تحقق و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۴۱ درصد رشد داشته است.
کسری سایر درآمدهای استان حدود ۲۱۷ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ بوده است.
درآمدهای عمومی استان (درآمدهای مالیاتی + سایر درآمدهای استان ) ۲ ماهه سال ۱۳۹۹
عملکرد درآمدهای عمومی استان در ۲ ماهه سال ۱۳۹۹ برابر با ۲۵۰۵ میلیارد ریال بوده که شامل ۲۲۰۴ میلیارد ریال (۸۸ درصد) درآمدهای مالیاتی و ۳۰۰ میلیارد ریال (۱۲ درصد) سایر درآمدها میباشد.
عملکرد درآمدهای مالیاتی استان در ۲ ماهه سال ۱۳۹۹ معادل ۲۲۰۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۱۲ درصد رشد داشته است.
عملکرد سایر درآمدهای استان در ۲ ماهه سال ۱۳۹۹ معادل ۳۰۰ میلیارد ریال بوده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۱۱درصد رشد داشته است.
اعتبارات استان سال ۱۳۹۸
مصوب اعتبارات هزینهای استانی در سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۹۲۷۰ میلیارد ریال بوده است.
پرداختی خزانه بابت اعتبار حقوق و مزایای استانی در سال ۱۳۹۸ معادل مبلغ ۵۰۲۴ میلیارد ریال و پرداخت مبلغ ۳۳۷۸ میلیارد ریال بابت سایر هزینههای دستگاه های اجرایی استانی بوده است.
مصوب اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای از محل استانی، الزامات قانونی و ملی استانی شده سال ۱۳۹۸ مبلغ ۱۰۹۴۵ میلیارد ریال بوده است.
پرداختی خزانه بابت اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای به دستگاههای اجرایی استان از محل منابع استانی، الزامات قانونی و ملی استانی شده در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۱۲۸۹ میلیارد ریال بوده است.
رشد ۴۲ درصدی اعتبارات هزینهای و کاهش ۳۱ درصدی اعتبارات تملک در سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل
اعتبارات استان (۲ ماهه سال ۱۳۹۹)
مصوب اعتبارات هزینهای استانی در سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۷۱۳۷ میلیارد ریال بوده است.
پرداختی خزانه بابت اعتبار حقوق و مزایای استانی در ۲ ماه سال ۱۳۹۹ معادل مبلغ ۱۰۳۵ میلیارد ریال و پرداخت مبلغ ۲۶ میلیارد ریال بابت سایر هزینههای دستگاههای اجرایی استانی بوده است.
حجم مبادلات خارجی ( گمرک – سال ۱۳۹۸ )
مبادلات خارجی استان در سال ۱۳۹۸ از مبادی گمرکی استان بیش از ۹/۱۵۳۲ میلیون دلار بوده که ۸/۸۵ درصد آن را واردات و ۶/۱۴ درصد آن را صادرات تشکیل داده است.
صادرات غیرنفتی استان در سال ۱۳۹۸ معادل ۲۷۱ میلیون دلار بوده است.
ارزش صادرات غیرنفتی استان در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد کاهش داشته است.
واردات استان در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۳۱۶ میلیون دلار بوده است.
ارزش واردات استان در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است.
تراز تجاری استان در سال ۱۳۹۸ معادل منفی ۹۳۶ میلیون دلار بوده است.
مهمترین اقلام صادراتی استان در سال ۱۳۹۸ فرآوردههای لبنی، بستنی، مواد پلاستیکی، سیمان و کیوی بوده است.
مهمترین اقلام وارداتی استان در سال ۱۳۹۸ جو، ذرت، انواع روغنها، چوب و تخته بوده است.
حجم مبادلات خارجی (گمرک – ۲ ماهه سال ۱۳۹۹)
مبادلات خارجی استان در ۲ ماهه سال ۱۳۹۹ از مبادی گمرکی استان بیش از ۳/۱۹۹ میلیون دلار بوده که ۳/۸۵ درصد آن را واردات و ۷/۱۴ درصد آن را صادرات تشکیل داده است.
صادرات غیرنفتی استان در ۲ ماهه سال ۱۳۹۹ معادل ۳/۲۹ میلیون دلار بوده است.
ارزش صادرات غیرنفتی استان در ۲ ماهه سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است.
واردات استان در ۲ ماهه سال ۱۳۹۹ معادل ۱۷۰ میلیون دلار بوده است.
ارزش واردات استان در ۲ماهه سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.
تراز تجاری استان در ۲ ماهه سال ۱۳۹۹ معادل ۸/۱۴۰- میلیون دلار بوده است.
عملکرد بانکهای دولتی استان (سال ۱۳۹۸)
مانده سپردههای در بانکهای دولتی استان در سال ۱۳۹۸ معادل ۷/۴۵۳ هزار میلیارد ریال بوده است.
رشد ۷/۲۷ درصدی مانده سپردههای در بانکهای دولتی استان
مانده تسهیلات اعطایی بانکهای دولتی استان در سال ۱۳۹۸ معادل ۴۵۱ هزار میلیارد ریال بوده است.
رشد ۵/۲۴ درصدی مانده تسهیلات اعطایی بانکهای دولتی استان
سهم بخشهای اقتصادی از تسهیلات پرداختی در سال ۱۳۹۸: خدمات و بازرگانی ۳۷ درصد، کشاورزی ۱/۲۱ درصد، صنعت و معدن ۱۱ درصد، قرضالحسنه ۳/۷ درصد، صادرات ۴/۰ درصد و مسکن و ساختمان ۲/۲۳ درصد.
۱/۳۶ هزار میلیارد ریال مطالبات معوق و سررسید گذشته و مشکوک الوصول بانکهای دولتی استان تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۸
عملکرد بیمههای دولتی استان (بیمه ایران، دانا، البرز و آسیا ) سال ۱۳۹۸
صدور معادل ۳۲۷۱ هزار مورد بیمه نامه به ارزش ۱۱۲۷۱ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ توسط شرکتهای بیمه در استان مازندران
پرداخت معادل ۲۹۳ هزار مورد خسارت به ارزش ۷۱۱۷ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ توسط شرکتهای بیمه در استان مازندران
نسبت خسارت پرداختی به حق بیمه دریافتی توسط بیمه ایران، دانا، البرز و آسیا در استان مازندران معادل ۱/۶۳ درصد بوده است.
سود ناخالص صنعت بیمه استان (بیمه ایران، دانا، البرز و آسیا) در سال ۱۳۹۸ معادل ۴۱۵۱ میلیارد ریال بوده است.
عملکرد بیمههای دولتی استان (بیمه ایران، دانا، البرز و آسیا ) ۱ ماهه سال ۱۳۹۹
صدور معادل بیش از ۱۹۶۰ هزار مورد بیمه نامه به ارزش ۷۴۸ میلیارد ریال در ۱ ماهه سال ۱۳۹۹ توسط شرکتهای بیمه در استان مازندران
پرداخت بیش از ۸/۸ هزار مورد خسارت به ارزش ۲/۲۰۷ میلیارد ریال در ۱ ماهه سال ۱۳۹۹ توسط شرکتهای بیمه در استان مازندران
نسبت خسارت پرداختی به حق بیمه دریافتی توسط بیمه ایران، دانا، البرز و آسیا در استان مازندران معادل ۷/۲۷ درصد بوده است.
سود ناخالص صنعت بیمه استان (بیمه ایران، دانا، البرز و آسیا) در ۱ ماهه سال ۱۳۹۹ معادل ۸/۵۴۰ میلیارد ریال بوده است.
عملکرد بورس منطقهای استان سال ۱۳۹۸
حجم معاملات سهام بورس منطقهای استان در سال ۱۳۹۸ معادل ۶۹۹۸ میلیون سهم و به ارزش ۳۸۳۲۸ میلیارد ریال بوده است.
رشد ۱۷ درصدی سهام معامله شده در بورس منطقهای استان نسبت به مدت مشابه سال قبل.
سهم ارزش معاملات انجام شده در بورس منطقه ای استان از کل معاملات بورس کشور معادل ۴/۷ درصد بوده است.
سهم حجم معاملات انجام شده در بورس منطقهای مازندران از کل معاملات بازار سرمایه کشور معادل ۶۲/۰ درصد بوده است.
عملکرد بورس منطقهای استان ۲ ماهه ۱۳۹۹
حجم معاملات سهام بورس منطقهای استان در ۲ ماهه سال ۱۳۹۹ معادل ۱۵۵۶ میلیون سهم و به ارزش ۱۷۴۳۶ میلیارد ریال بوده است.
رشد ۲/۳۵۰ درصدی ارزش سهام و ۲/۳ درصدی حجم سهام معامله شده در بورس منطقهای استان نسبت به مدت مشابه سال قبل.
عملکرد سرمایهگذاری خارجی
از مجموع مجوز های سرمایهگذاری خارجی صادره برای استان مازندران تعداد ۳۳ مجوز با حجم سرمایه مصوب ۵۹۳ میلیون دلار قطعی که از این تعداد ۲۵ پروژه با سرمایه مصوب ۴۸۳ میلیون دلار در حال اجرا یا به مرحله بهرهبرداری رسیدهاند.
در سال ۱۳۹۸ مجوزی برای سرمایهگذاری خارجی در استان مازندران صادر نگردید.
عملکرد بخش صنعت و معدن سال ۱۳۹۸
تعداد ۲۰۶ پروانه بهرهبرداری صنعتی با حجم سرمایهگذاری ۱۵۶ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۴۳۳۶ نفر در سال ۱۳۹۸ در استان
صادر گردیده است.
کاهش ۵ درصدی تعداد پروانههای برداری صادره در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل.
افزایش ۱۴۵ درصدی حجم سرمایهگذاری پروانههای برداری صادره در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل.
افزایش ۱۵ درصدی اشتغال صنعتی پروانههای برداری صادره در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل.
عملکرد بخش صنعت و معدن( ۲ ماهه سال ۱۳۹۹)
تعداد ۲۱ پروانه بهره برداری صنعتی با حجم سرمایهگذاری ۳۷۱ میلیارد ریال و اشتغال ۲۰۷ نفر در ۲ ماهه سال ۱۳۹۹ در استان صادر گردیده است.
افزایش ۱۷ درصدی تعداد پروانههای برداری صادره نسبت به مدت مشابه سال قبل.
کاهش ۴۶ درصدی حجم سرمایهگذاری پروانههای برداری صادره نسبت به مدت مشابه سال قبل.
افزایش ۱۸درصدی اشتغال صنعتی پروانههای برداری صادره نسبت به مدت مشابه سال قبل.
بهبود فضای کسب و کار
تنزل شاخص ملی محیط کسب و کار کشور از رقم ۳/۶ در سال ۱۳۹۷ به رقم ۶ در سال ۱۳۹۸
تنزل شاخص ملی محیط کسب و کار استان از رقم ۹/۵ در سال ۱۳۹۷ به رقم ۷/۵ در سال ۱۳۹۸
کاهش ۷/۴ درصدی شاخص بهبود محیط کسب و کار استان در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷
استان مازندران از حیث شاخص ملی محیط کسب و کار از رتبه چهارم در سال ۱۳۹۷ به رتبه پنجم در سال ۱۳۹۸ تنزل یافت.
اصلیترین قابلیتهای توسعه
- برخورداری از شرایط مناسب اقلیمی و قابلیتهای متنوع در نواحی کوهستانی، جنگلی، جلگهای، ساحلی و عرصههای مستعد طبیعی و زیست محیطی جاذب گردشگری
- پیشینه دیرین سنتهای فرهنگی و آثار تاریخی با قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی(یونسکو)
- برخورداری از از اراضی مستعد و حاصلخیز و آب فراوان و تولید محصولات کشاورزی (برنج، نباتات علوفهای، دانههای روغنی، مرکبات، کیوی، گل و گیاه زینتی و ...) دام، طیور و آبزی و آبزی پروری
- استقرار در کنار دریای دریای خزر و برخورداری از مبادی ورودی و خروجی کالا و مسافر با کشورهای آسیای میانه و اروپا، قرارگیری در مسیر کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال جنوب و وجود منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد بهشهر
- وجود معادن غنی (زغال سنگ، پوکه معدنی، باریت، گرانیت، فلورین و ...) و امکان فرآوری مواد معدنی و وجود منابع نفت و گاز
- وجود ذخایر مواد پروتئینی در دریای خزر و بنادر صیادی با امکان توسعه صنایع شیلاتی
- وجود زیرساخت های مناسب توسعه فعالیتهای صنعتی به ویژه در زمینه صنایع وابسته به کشاورزی
- برخورداری از راههای متعدد دسترسی به مرکز کشور و استانهای مجاور
- وجود نیروی انسانی متخصص و ماهر
- برخورداری از پشتوانه مالی و سرانه سپرده گذاری مناسب
- امکان جلب و جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی در بخشهای اقتصادی و زیربنایی
عمدهترین چالشها و محدودیتهای توسعه
- ضعف زیرساختها، تأسیسات و تجهیزات زیربنایی به ویژه شبکههای حمل و نقل و ترابری
- ضعف و کمبود تأسیسات و تجهیزات مناسب شهری به ویژه شبکه جمعآوری و تصفیه آبهای سطحی و فاضلابهای شهری و صنعتی
- کمبود امکانات در زمینه فرهنگی، هنری، گردشگری، ترییت بدنی، خدمات تخصصی و فوق تخصصی بهداشت و درمان
- فقدان مدیریت راهبردی و یکپارچه در سواحل و چگونگی استفاده از زمین
- کمبود ظرفیت های فرآوری محصولات کشاورزی و تأسیسات ذخیره سازی و نگهداری کالا
- آلودگیهای زیست محیطی ناشی از جمعآوری و دفع غیر بهداشتی زباله
- سیل گیر و رانشی بودن برخی مناطق و تشدید فرسایش خاک
- کوچک بودن قطعات اراضی کشاورزی و زهدار بودن اراضی جلگهای استان
مسائل اساسی استان
- وجود معظل بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی به ویژه دانش آموختگان بخش کشاورزی
- کمبود فضاهای آموزشی مناسب
- عدم برخورداری مناسب مرکز استان از خدمات سطح برتر
- پایین بودن رشد بخش صنعت و معدن
- ساخت و سازهای بی رویه، تجاوز به حریم مجاری عمومی آب و از بین رفتن منابع طبیعی جاذب گردشگری
- تغییر بی رویه کاربری، استفاده نامطلوب از اراضی کشاورزی استان و توسعه بی رویه و گسترش افقی شهرها و روستاها
- کمبود امکانات اجرایی سیستم قرنطینهای – بهداشتی در مورد کنترل حمل گیاه، دام، فرآوردههای گیاهی و فرآوردههای خام دامی با توجه به ظرفیتهای استان
- کمبود تأسیسات مهار و ذخیرهسازی آبهای سطحی و نازل بودن راندمان آبیاری
- روند رو به رشد آلودگی منابع آب در استان و دریای خزر
- بهره برداری نامناسب و بیش از ظرفیت از زیست بومهای آبی، مراتع و جنگلهای استان
- کاهش ذخایر ماهیان خاویاری و کیلکای دریای خزر
- سنتی بودن شیوه تولید
- وضعیت نابسامان مدیریت و ساماندهی پسماندها در استان
چالشهای سرمایهگذاری استان
- توسعه کم شتاب فرهنگ سرمایهگذاری و بازارهای موجود در استان در جهت منافع استانی و نامتناسب بودن آن با نیازها و شرایط نوین اقتصادی، علی رغم وجود کارآفرینان با تجربه، دانشگاههای معتبر و امکان ایجاد هستههای مطالعاتی و تفکرهای عملیاتی در سرمایهگذاری استان
- فقدان حمایت کافی برای تحقق سرمایهگذاری در استان
- کندی مفرط فرآیند توسعه سرمایهگذاری در استان مازندران با توجه به اجرایی نشدن کامل سند چشم انداز توسعه استان
- کمبود منابع مالی مورد نیاز بخش خصوص جهت سرمایهگذاری در پروژههای اقتصادی استان
- سهم پایین استان از بودجه عمرانی و سایر منابع مالی برای حفظ و توسعه مزیتهای بالقوه و بالفعل به دلیل وجود نگاه برخوردار بودن استان مازندران علی رغم وصول مازاد درآمدهای عمومی دولت در استان براساس مصوبات قانون بودجه سنواتی کشور به صورت سالانه
- افزایش واردات کالا به دلیل نرخ بالای سودآوری، سهولت در انجام ورود غیرقانونی کالا که موجب مختل شدن فرآیند تولید و ایجاد مشاغل کاذب و دلال گری غیر رسمی در سطح استان گردیده است.
- تعطیلی واحدهای اقتصادی استان که به دلیل شرایطی خارج از اختیار سرمایهگذار، در شرایط بحرانی قرار دارند.
- نبود مدیریت بازار پول در استان
- تعدد مراکز تصمیم گیری مرتبط با فرآیند سرمایهگذاری در استان و بروز ناهماهنگی زیاد بین این مراکز تصمیم گیری.
- برداشتهای متفاوت دستگاه های اجرایی مرتبط در امور سرمایهگذاری از قوانین و مقررات موجود و پایین بودن اعتماد سرمایهگذاران بخش خصوصی به دولت مبنی بر عدم تعهد و پایبندی دولت به قوانین و مقررات و آئین نامههای موجود.
- نامتناسب بودن سود تسهیلات بانکی با نرخ برگشت سرمایهگذاری در بخشهای تولیدی
- نبود بستر مناسب برای سرمایهگذاری در بخش گردشگری استان و استفاده نکردن از پتانسیلهای نهفته و آشکار استان مازندران در جهت جذب بیشتر گردشگر در بخشهای دارای مزیت استان از جمله اکو توریسم و گردشگری سلامت
- تغییر کاربری اراضی کشاورزی و خروج اراضی مرغوب و بی نظیر شالیزاری از چرخه تولید استان مازندران در فرآیندی نگران کننده با تغییر کاربری
راهبردهای بلندمدت توسعه
با توجه به قابلیتها و تنگناها، توسعه استان بر پایه توسعه توامان بخشهای کشاورزی، صنعت با تأکید بر صنایع نوین و پاک سازگار با شرایط زیست محیطی استان و صنایع کشاورزی و تبدیلی، گردشگری ( طبیعت گردی و گردشگری و فرهنگی) و خدمات بازرگانی خارجی متصور میباشد. براین اساس راهبردهای بلندمدت توسعه استان عبارتند از:
- افزایش بهره وری عوامل و منابع تولید، تجهیز، نوسازی و زهکشی اراضی و توسعه فعالیتهای نوین کشاورزی، دامی و آبزی پروری و حفظ ذخایر آبزیان دریای خزر
- مهار آبهای سطحی، افزایش ظرفیت تولید برق آبی، اصلاح الگوی مصرف و بهبود روشهای آبیاری
- توسعه و تجهیز شهرکها و نواحی صنعتی
- توسعه صنایع با الویت در صنایع پیوسته و وابسته (کشاورزی، شیلاتی و جنگلی)، صنایع غذایی و دارویی، صنایع الکترونیک، شیمیایی و سلولزی، نساجی و پوشاک، ماشین آلات و تجهیزات تبدیلی کشاورزی و بسته بندی و صنایع نوین و پاک (HT) با فنآوری پیشرفته
- فراهم نمودن زمینههای مناسب سرمایهگذاری برای اکتشاف، تجهیز، توسعه و بهره برداری از معادن استان و فرآوری تولیدات معدنی
- تدوین ضوابط ویژه استفاده از عرصهها و منابع طبیعی و زیست محیطی و کاهش آلودگیها و نظارت مستمر بر اجرای آن
- گسترش و تجهیز شبکههای جاده ای، ریلی، هوایی و توسعه بنادر استان
- تقویت زیرساختهای لازم متناسب با توسعه فعالیتهای بازرگانی خارجی و توسعه مراکز قرنطینهای (گیاهی)
- تأکید بر توسعه عمودی و متراکم سازی در شهرها و اختصاص زمینهای غیر کشاورزی برای ایجاد مناطق عملکردی خاص
- تأکید بر آزادسازی و ساماندهی نوار ساحلی بستر رودخانهها، مجموعههای تفریحی و اقامتی و اختصاص آنها به کاربریهای عمومی
- توسعه تأسیسات زیربنایی و امکانات گردشگری و سیاحتی با توجه به قابلیت های عرصه های طبیعی جاذب گردشگر و حفظ و احیاء آثار فرهنگی تاریخی
- تسریع در عملیاتی شدن ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان به طور مشخص ارتقاء منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به منطقه آزاد با توجه به بسترهای مناسب موجود در این خصوص
- افزایش اختیارات نماینده بانک مرکزی در استان و تقویت بازرسی جهت نظارت بیشتر این نمایندگی بر عملکرد بانکهای دولتی و خصوصی متناسب با نیاز و جایگاه استان به منظور اجرای بستههای سیاستی و نظارتی بانک مرکزی در استان
- توسعه و استفاده بهینه از منابع آب و خاک و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی
- توسعه صنایع جدید، سازماندهی و ارتقای تکنولوژی با هدف افزایش بهره وری در صنایع موجود
- توسعه اکتشاف و استخراج منابع معدنی و صنایع فرآوری مواد معدنی با توجه به شرایط توسعه پایدار
- حفظ و بهره برداری مناسب از عرصههای طبیعی و آثار تاریخی و فرهنگی جاذب گردشگری استان
- صیانت از جنگلها، مراتع، ساماندهی حوزههای آبریز و رودخانهها و کاهش آثار بلایای طبیعی
- ارتقای توان مبادلات تجاری خارجی با تأکید بر کشورهای حاشیه دریای خزر
- مدیریت یکپارچه، استفاده بهینه از زمین و الویتبندی اصولی کاربریها، متناسب با ضرورتهای توسعه

آخرین بروزرسانی سایت : ۱۴۰۴/۰۷/۱۲ ۱۳:۲۷