هیأت ماده ۲۵۱ مکرر؛ فرصتی برای رسیدگی به شکایات مالیاتی در خوزستان

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان اعلام کرد: مودیان می‌توانند با مراجعه به سامانه اختصاصی، شکایات خود را ثبت کرده و از رسیدگی قانونی و عادلانه مالیاتی بهره‌مند شوند؛ تاکنون ۵۰۴ فقره پرونده به این هیأت واصل شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان، امید احمدی اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ با تفویض اختیار وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی، هیأت‌های استانی موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم تشکیل و بر اساس ضوابط، مقررات و دستورالعمل‌های مربوطه به تعداد زیادی از درخواست‌های واصله رسیدگی می‌کند.

احمدی بیان داشت: بسیاری از مودیان مالیاتی تصور می کنند که پس از قطعی شدن رای دیگر هیچ راهی برای اعتراض وجود ندارد؛ اما قانون گذار مسیر استثنا و فوق العاده ای را ارائه کرده و آن هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان افزود: مطابق با ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم، در مورد مالیات‌ های قطعی موضوع این قانون و مالیات‌ های غیرمستقیم که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد و به ادعای غیر عادلانه بودن مالیات، همچنین به استناد مدارک و دلایل کافی‌ از طرف مودی، شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی می شود.

احمدی ادامه داد: وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌ تواند پرونده امر را به هیاتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود، جهت رسیدگی ارجاع نماید. رای هیات به اکثریت آرا قطعی و لازم‌ الاجرا می‌ باشد. حکم این ماده نسبت به عملکرد سنوات ۱۳۶۸ تا تاریخ تصویب این اصلاحیه نیز جاری خواهد بود.

وی گفت: ۵۰۴ فقره شکوائیه از ابتدای سال جاری تا کنون به هیأت موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در استان وارد شده که از این میزان ۳۱۶ فقره پرونده قابلیت طرح در هیأت را نداشته است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور دریافت شکایات، سامانه ای را تحت عنوان سامانه هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم و به نشانی dad.mefa.ir در راستای اجرای این ماده راه اندازی نموده است تا شرایط مطالبه مالیات عادلانه را فراهم آورد.

۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۸

برچسب‌ها