✳️ اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، دستگاه اجرایی متناظر با وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان بوده و هدف آن تحقق سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط از طریق اجرای برنامه‌ها، تکالیف و مأموریت‌های محوله از سوی وزارت اقتصاد در استان می‌باشد.

✅ از مهم ترین وظایف تعریف شده برای این اداره کل می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- اجرای سیاست‌ها و خط‌ مشی‌های ابلاغی وزارت امور اقتصادی و دارایی؛

2- تنظیم خط مشی‏ ها و اجرای سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور در سطح استان؛

3- مطالعه و بررسی آثار و نتایج اقتصادی سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت در استان؛

4- نظارت بر وصول درآمدهای عمومی استان و همچنین اجرای وظایفی که به موجب قانون به خزانه معین استان محول شده است؛

5- اعمال نظارت مالی بر مخارج واحدهای استانی دستگاه‌های اجرایی که اعتبار آنها از بودجه عمومی کشور تأمین می‌گردد؛

6- تهیه، تنظیم و ارائه گزارش‌های مالی از عملکرد درآمدهای استانی، اعتبارات جاری و تملک دارایی‏ های سرمایه‌ای استان به مراجع ذیصلاح؛

7- انجام امور مربوط به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان در راستای قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی؛

8- انجام امور دبیرخانه‌ای هیأت استانی تعیین کارشناس برای دستگاه‌های اجرایی، تنظیم صورت جلسات و پیگیری تصمیمات مربوطه؛

9- ایجاد هماهنگی و تعامل بین دستگاه‏های وابسته به وزارت اموراقتصادی و دارایی در استان و تشکیل جلسات مشترک با آن‏ها؛

10- همکاری و هماهنگی با سازمان‌ها و دستگاه‏های اجرایی استان در پیشبرد اهداف و برنامه‌های استانی؛

11- تهیه و پیشنهاد برنامه بودجه سالانه دستگاه متبوع به مراجع ذیربط جهت تصویب در چارچوب سیاست‌های عمومی دولت؛

12- دریافت پیشنهادات اصلاحی، ساختاری و سازمان دستگاه‏های تحت پوشش وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان و جمع‏بندی و ارسال به ستاد وزارت متبوع.

✅  با توجه به وظایف تعیین‌شده برای اداره کل امور اقتصادی و دارایی، می‌توان چشم‌انداز این اداره کل را به شرح زیر بیان نمود:

 اداره کل امور اقتصادی و دارایی مجموعه ‏ای است موثر، منسجم، منضبط و هدفمندکه هدف اصلی آن نقش ‏آفرینی در مدیریت کارآمد اقتصادی استان و کشور با مشارکت فعال در تنظیم سیاست‏های اقتصادی و مالی استان و کشور، مدیریت نهادهای زیرساختی منتخب، مدیریت عملیات مالی استان و نظارت مالی موثر می‌باشد.

 ✅ معرفی و بیان وظایف و چشم‌انداز معاونت‌ها

اداره کل اموراقتصادی و دارایی از سه معاونت اقتصادی، معاونت پشتیبانی و معاونت نظارت مالی و ریاست خزانه معین تشکیل شده است. در ادامه معرفی و بیان وظایف و چشم‌انداز این سه معاونت ارائه می‌گردد.

الف) معاونت اقتصادی

معاونت اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان به طور کلی از سه گروه مطالعه و تحلیل سیاست‌های پولی و مالی، گروه مطالعه و تحلیل وضعیت بخش‏های اقتصادی و گروه سرمایه‌گذاری (که با توجه به قوانین موجود تحت عنوان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری معرفی می‌گردد) تشکیل شده است. دو گروه نخست متناظر با معاونت امور اقتصادی وزارت‌خانه و گروه سرمایه‌گذاری متناظر با فعالیت‏هایمعاونت سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در سطح استان بوده و اهداف، وظایف و اقدامات مد نظر این دو معاونت را در استان پیگیری می‌نماید.

از مهمترین وظایف تعریف شده برای گروه‌های مطالعه و تحلیل سیاست‌های پولی و مالی و مطالعه و تحلیل وضعیت بخش‏های اقتصادی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- تنظیم خط ‏مشی سیاست‌های اقتصادی استان در چارچوب سیاست‌های مالی و اقتصادی کشور؛

2- بررسی آثار و نتایج اقتصادی سیاست‌های پولی، مالی و ارزی در استان؛

3- بررسی و مطالعه ویژگی‏‎های اقتصادی و فعالیت‏های تولیدی بخش‏های مختلفاستان؛

4- بررسی امکانات توسعه بخش‌های تولیدی استان؛

5- بررسی و تجزیه و تحلیل منابع و مصارف بودجه استان؛

6- تهیه گزارشات و ارائه نقطه نظرات کارشناسی حول موضوعات مطرح شده در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان؛

7- بررسی پیشنهادات دستگاه‌های اجرایی استان از منظر اقتصادی؛

8- بررسی عملکرد اقتصادی استان؛

9- بررسی شاخص‌های هزینه زندگی، تورم و دستمزد در سطح استان؛

10- بررسی و مطالعه عملکرد واسطه‌های مالی در استان؛

11- بررسی و تجزیه و تحلیل شاخص‌های اقتصادی استان و ارائه راهکارهای مناسب جهت ارتقاء شاخص‌های مذکور؛

12- بررسی و مطالعه محدودیت‌ها و مشکلات زیربنایی استان و ارائه راهکارهای اجرایی رفع موانع و مشکلات.

13- از مهمترین وظایف مشخص شده برای گروه سرمایه‌گذاری (مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان) می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

14- اطلاع‏ رسانی و ارائه مشورت‏های لازم به سرمایه‏گذاران در زمینه‏های مربوط به پذیرش و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی؛

15- هماهنگی و پشتیبانی لازم برای اخذ مجوزهای مورد نیاز سرمایه‏گذاران خارجی از دستگاه‌های ذی‌ربط‏؛

16- هماهنگی با سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‏های اقتصادی و فنی ایران برای صدور مجوز سرمایه‏گذاری خارجی؛

17- رفع مشکلات سرمایه‏گذاران خارجی پس از اخذ مجوز از طریق ایجاد هماهنگی با دستگاه‏های ذی‌ربط؛

18- نظارت و راهبری طرح‏های سرمایه‏گذاری خارجی ارجاع شده از طرف سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‏های اقتصادی و فنی ایران؛

19- شناسایی و گردآوری فرصت‏های سرمایه‏گذاری استان و مزیت‏های بالقوه آن؛

20- چاپ و انتشار کتاب راهنمای سرمایه‏گذاری استان و تبیین گردش کار مراحل سرمایه‌گذاری با رویکرد تسهیل مقررات و حذف مجوزهای غیرضروری؛

21- برگزاری کارگاه‏های آموزشی سرمایه‏گذاری برای فعالان اقتصادی و مسئولان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی به منظور آشنایی با موضوع سرمایه‌گذاری و روش‌های تأمین منابع مالی داخلی و خارجی؛

22- معرفی استان و توانمندی‏های اقتصادی آن با بکارگیری ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع‏رسانی و نمایشگاه توانمندی اقتصادی و تولیدی استان.

✅ با توجه به وظایف تعیین‌شده برای معاونت اقتصادی، می‌توان چشم‌انداز و اهداف معاونت اقتصادی را به شرح زیر بیان نمود:

1- تقویت ارتباط سازمانی با واحدهای مرتبط وزارت‌خانه؛

2- ارائه آمار به روز از موضوعات مرتبط با حوزه معاونت اقتصادی؛

3- هدایت، حمایت، تسهیل و تسریع سرمایه‏گذاری در استان؛

4- مشارکت اثربخش در تصمیم‏گیری‌ها و سیاست‏گذاری‏‏‏‏های اقتصادی استان و کشور؛

5- پایش مستمر آثار و نتایج اقتصادی سیاست‌های پولی، مالی و ارزی در سطح استان؛

6- برنامه‏ریزی برای ایجاد کانون واحدی (پنجره واحد سرمایه‌گذاری و کارآفرینی) برای مراجعه متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی.

ب) معاونت پشتیبانی

معاونت پشتیبانی اداره کل امور اقتصادی و دارایی به طور کلی مسئول اجرای صحیح قوانین و مقررات و مصوبات اداری، تشکیل و اداره کمیته‌ها و شوراهای ذی‏ربط، تهیه و تنظیم برنامه‌های مربوط به امور پرسنلی و تشکیلاتی، راه‌اندازی چرخه‌های یادگیری با اولویت‌ آموزش‌های پودمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و هماهنگی در راه‌اندازی نظام پیشنهادات اداره کل می‌باشد. این معاونت ازگروه فناوری اطلاعات، ذیحسابی و اداره امور مالی و اداره امور اداری و تدارکات تشکیل شده است. همچنین کارشناسان حقوقی، بودجه و آمار و اطلاعات نیز زیرمجموعه این معاونت قرار می‌گیرند. از مهمترین وظایف مجموعه این معاونت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- برنامه‌ریزی و اقدام لازم برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان؛

2- بررسی و ارزیابی عملکرد کارکنان و نظارت بر نحوه انجام کلیه امور پرسنل از نظر رعایت کامل قوانین و مقررات و ضوابط مربوط؛

3- بررسی و تأمین نیازهای آموزشی کارکنان واحدها و انجام مراحل آموزش قبل و ضمن خدمت کارکنان و پیشنهاد لازم در این مورد به مرکز نوسازی و تحول اداری؛

4- بررسی و تأمین نیازهای رفاهی کارکنان و نظارت و سرپرستی و پرداخت وام کارکنان اعم از وام صندوق رفاه، مسکن وسایر تسهیلات اعطایی از بانک‏ها؛

5- بررسی، پیگیری و نظارت مسائل حقوقی و قضایی؛

6- نظارت و هماهنگی اقدامات لازم به منظور تهیه و تنظیم بودجه پیشنهادی جاری و عمرانی دستگاه با واحدهای ذی‏ربط و پیگیری‏های لازم؛

7- مدیریت انبارو صدور دستورات لازم نسبت به تدارک و خرید لوازم و مواد مصرفی مورد نیاز با توجه به اعتبارات تخصیصی؛

8- انجام امور مربوط به احکام کارمندان، پرداخت حقوق، بیمه و سایر مزایا؛

9- انجام امور دبیرخانه؛

10- تهیه نیازهای سخت افزاری و نرم‏افزاری واحدهای اداری و کارکنان و پشتیبانی فنی از آن‏ها؛

11- نظارت بر عملکرد سرور اداره؛

12- نظارت بر عملکرد شبکه‌های ارتباطی اداره نظیر شبکه داخلی، شبکه اینترنت، شبکه MPLS و شبکه دولت؛

13- تعیین روش‌های حفاظت و کنترل سیستم‏ها (کامپیوترها و سخت‌افزارهای شبکه).

14- با توجه به وظایف تعیین‌شده برای معاونت پشتیبانی، می‌توان چشم‌انداز و اهداف معاونت را به شرح زیر بیان نمود:

15- تأمین، حفظ و ارتقاء منابع انسانی متخصص و کارآمد براساس شایسته سالاری و عدالت محوری؛

16- ایجاد و توسعه دارایی‏های معنوی از طریق خلق، ذخیره، انتشار و بکارگیری دانش کارمندان مجرب؛

17 ارتقاء سطح کیفی زندگی کاری کارکنان با برنامه‌ریزی، پشتیبانی و نظارت بر ارائه بهنگام خدمات اداری، مالی و رفاهی مبتنی بر رعایت کرامت انسانی؛

18- یکپارچه سازی و مکانیزه نمودن سیستم‏های اداری و مالی به منظور کاهش زمان ارائه خدمات؛

19- نظارت کامل بر حسن اجرای مصوبات و بخشنامه‌های اداری، مالی، رفاهی و بودجه‌ای؛

20- توانمندسازی کارکنان از طریق برنامه‏ریزی و نظارت بر حسن اجرای دوره‏های آموزشی در چارچوب نظام آموزشی هدفمند؛

21- ایجاد ارتباط مستمر و فعال با واحدهای درون سازی و برون سازمانی؛

22- ارائه گزارشات تحلیلی مربوط به بودجه سازمان به منظور اخذ تصمیمات لازم در جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز و نظارت بر حسن اجرای آن؛

23- هم افزایی و سرعت بخشی به خدمات رسانی با ایجاد هماهنگی بین واحدهای سازمانی؛

24- تأمین بهنگام نیازمندی‌های کالا و تجهیزات مورد نیاز و نگهداری اموال با حداکثر کیفیت و حداقل هزینه؛

25- بهبود مستمر سیستم‌ها، فرآیندها و ارتقاء بهره‌وری شرکت با محوریت فناوری‏های روز دنیا.

ج) معاونت نظارت مالی و ریاست خزانه معین استان

معاونت نظارت مالی و ریاست خزانه معین استان کلیه امور مربوط به عملیات دریافت و پرداخت و نظارت امور پولی و مالی استان را انجام می‏دهد. این معاونت از دو گروه نظارت مالی و هماهنگی و تلفیق حساب‌ها و دو اداره خزانه معین و اموال و اوراق بهادار تشکیل شده است. معاونت نظارت مالی و ریاست خزانه معین استان متناظر با معاونت نظارت مالی و خزانه‏داری کل کشور در وزارت‌خانه بوده و اهداف، وظایف و اقدامات مد نظر این دو معاونت را در استان پیگیری می‌نماید.

1- از مهمترین وظایف تعریف شده برای گروه نظارت مالی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

2- برنامه ‏ریزی،هماهنگی وکنترل نحوه نظارت برعملکرد ذیحسابان ومعاونین ذیحسابی دستگاه‏های اجرایی محلی باهمکاری گروه نظارت مالی وبانظارت وهماهنگی معاون هزینه ورئیس خزانه معین؛

3- دریافت،بررسی وپیگیری گزارشات وموارداعلام شده درخصوص اختلاس،سوء استفاده از وجوه واموال عمومی و همکاری با مراجع ذیصلاحاستانی، همچنین پیگیری نتایج اقدامات دستگاه‏های اجرایی محلی درمورد قراردادنامه‏های صادره از دیوان محاسبات کشور براساس رونوشت‏های واصله؛

4- بررسی نارسایی‏ها و ناهماهنگی‏های مشهوددرامورذیحسابی‏هاوپیگیری مسائل ومشکلات ذیحسابان ومعاونین ذیحساب واهتمام لازم جهت ایجاد رویه مالی یکسان دردستگاه های اجرایی؛

5- نظارت برحسن انجام امور مربوط به تحویل وتحول ابواب‏جمعی ذیحسابان براساس ماده 97قانون محاسبات عمومی باتوجه به احکام انتصاب صادره؛

6- بررسی واظهارنظرنهایی باتوجه به دستورالعمل وقوانین مقررات موضوعه نسبت به گزارشات حسابرسی وگزارشات رسیدگی به صورت مجلس تحویل وتحول ابواب‏جمعی ذیحسابان که توسط حسابرسان تهیه گردیده واعلام تایید عملکرد مطابق چک لیست رسیدگی یا اعلام موارد واخواهی وپیگیری‏های لازم تاحصول نتیجه؛

7- نظارت مستمر وپیگیری نسبت به پرونده‏های کسری ابواب‏جمعی دررابطه باموجودی نقدی واوراق بهادار تاحصول نتیجه؛

8- تهیه وتدوین برنامه حسابرسی وچک لیست‏های رسیدگی وآموزش حسابرسان وحسابرسان مسئول گروه نظارت مالی واظهارنظر وارزشیابی کارآنان؛

9- برنامه ‏ریزی وحسابرسی حساب‏های موسسات ونهادهای عمومی غیردولتی که به نحوی ازبودجه کل کشور استفاده می‏نمایند؛

10- ایجادبانک اطلاعاتی قوانین ومقررات، بخشنامه‏ها و دستورالعمل‏های مورد نیاز واطلاع رسانی به ذیحسابان ومسئولین امور مالی دستگاه‏های اجرایی استان و اقدام لازم در خصوص دسترسی آسان به اطلاعات مذکور؛

11- پاسخگویی به استعلامات ومسائل مالی ذیحسابانو مسئولین امور مالی باهماهنگی معاون هزینه ورئیس خزانه معین استان؛

12- رسیدگی وارسال به موقع گزارشات ذیحسابان درخصوص ماده 91قانون محاسبات عمومی؛

13- برگزاری جلسات عمومی و تخصصی ذیحسابان جهت ایجاد وحدت رویه و اعلام پاسخ فنی به مسائل مالی ذیحسابان.

14- از مهمترین وظایف تعریف شده برای گروه هماهنگی و تلفیق حساب‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

15- دریافت حساب‏های ماهانه ونهایی وسالانه دستگاه‏های اجرایی محلی و دستگاه‏هایی که از اعتبارات استانی استفاده می‏کنند برابر آیین‏نامه‏های ابلاغی واعلام وصول آنها؛

16- پیگیری لازم به منظور دریافت بموقع حساب‏ها؛

17- ارجاع حسابهای وصولی وصورتحساب‏های واصله به حسابرسان؛

18- نظارت برحسن انجام امور مربوط به رسیدگی حساب‏ها؛

19- مراقبت ونظارت درامرتهیه وتنظیم بموقع صورتحساب عملکرد سالانه بودجه استانی؛

20- انجام راهنمایی‏های لازم به ذیحسابی‏های دستگاه‏های اجرایی محلی وذیحسابی دستگاه‏های مستقردرسطح استان درامرتهیه وتنظیم حساب‏ها؛

21- ارسال نسخه چهارم حساب‏های نهایی وسالانه به اداره کل تمرکز وتلفیق حسابها وروش‏های حسابداری پس از رفع موارد واخواهی؛

22- اعلام آیین‏نامه‏ها،فرم‏ها ودستورالعمل‏های جدیدحسابداری دولتی به ذیحسابی‏های مستقردراستان؛

23- ایجادهماهنگی با حسابرسان مسئول درمورد نحوه رسیدگی ودستورالعمل‏های جدیدابلاغی.

24- از مهمترین وظایف تعریف شده برای اداره خزانه معین استان می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

25- افتتاح حساب‌های دولتی، تغییر امضا و انسداد حساب‏های بانکی درآمد، هزینه و سپرده ذیحسابی‏ها؛

26- جمع‏آوری و ساماندهی درآمد‏های عمومی و اختصاصی؛

27- نگهداری سپرده‏های مردمی و عملیات استرداد آن؛

28- ابلاغ تخصیص و تنظیم حساب‏ها؛

29- پیگیری وصول درآمدهای استان و ارسال به حساب‏های خزانه‏داریکل در موعد معین؛

30- تهیه و ارسال گواهی درآمدهای عمومی وصولی به دستگاههای اجرایی؛

31- صدور مجوز استردادها از محل درآمدها؛

32- صدور مجوز جابجایی در حساب‏های درآمد (موضوع اشتباه واریزی)؛

33- صدور مجوز استرداد اضافه دریافتی‏ها؛

34- تهیه و ارسال درخواست استرداد وجه از خزانه کشور با توجه به بستانکاری‌های اعلام شده از سوی خزانه.

35- از مهمترین وظایف تعریف شده برای اداره اموال و اوراق بهادار می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

36- دریافت صورتحساب‏های اموال رسیده و فرستاده از دستگاه‏های اجرایی مشمول آئین نامه اموال دولتی؛

37- دریافت فهرست اموال منقول غیرمصرفی دستگاه‏های اجرایی استان در راستای اجرای مواد 107 و 108 قانون محاسبات عمومی کشور؛

38- دریافت فهرست اموال امانی موضوع ماده 110 قانون محاسبات عمومی کشور از دستگاه‏های متقاضی؛

39- درخواست مجوز فروش اموال اسقاط و مازاد بر نیاز دستگاههای اجرائی استان( موضوع ماده 112 قانون م . ع. ک)؛

40- دریافت فهرست موجودی پایان سال( انبارگردانی) دستگاههای اجرائی استان؛

41- دریافت صورتجلسه تحویل و تحول بین امنای اموال و ارشاد و راهنمایی امنای اموال واحدهای مستقر در سطح استان و کمک به حل مشکلات آنان در حین انجام ماموریت‏های بازرسی در مرکز استان و شهرستان‏ها و بخش‏های تابعه و پیشنهاد تعقیب اداری و قضایی آنان در مواردی که مرتکب تخلفاتی نسبت به اموال دولتی شده باشند از طریق اداره متبوع؛

42- رسیدگی به درخواست حذف اموال از دفاتر اموال سازمان‏ها و ادارات دولتی در سطح استان؛

43- نظارت دقیق بر اجرای مواد 38 و 39 آئین‏نامه اموال دولتی، در خصوص فقدان اموال دولتی به هر علت؛

44- دریافت فهرست و مشخصات اموال غیرمنقول دولت از سازمان‏ها و ادارات دولتی در سطح استان؛

45- دریافت انواع اوراق بهاداراز اداره کل اموال وپرداخت آن‏ها (اوراق ثبتی،تمبر متفرقه، تمبر دادگستری،قبوض سپرده مدل 87 وقبوض 518 ) به ذیحسابی‏های دستگاه‏های اجرائی استان برابر مقررات مربوط؛

46- نظارت بر اجرای صحیح قانون نحوه استفاده از اتومبیل‏های دولتی و فروش اتومبیل‏های زائد مصوب 1358 شورای انقلاب اسلامی براساس آئین نامه‏ها، دستورالعمل‏ها و بخشنامه‏های مربوط، در دستگاه‏های اجرایی استان؛

47- اعزام بازرس به ادارات و سازمان‏های دولتی در اجرای ماده106 قانون محاسبات عمومی کشور به منظور بررسی حساب موجودی اموال، نحوه حفظ و حراست اموال دولت و اجرای صحیح مقررات و قوانین مربوط به اموال دولتی.

48- با توجه به وظایف تعیین‌شده برای معاونت نظارت مالی، می‌توان چشم‌انداز و اهداف معاونت را به شرح زیر بیان نمود:

49- افزایش سهم مالیات و سود سهام شرکت‏های دولتی با بهبود کنترل و اعمال مدیریت حساب‏های دولتی؛

50- افزایش اطمینان از واریز تمام درآمدها به خزانه؛

51- افزایش الکترونیکی‏کردن اوراق بهادار دولتی؛

52- افزایش ضریب استفاده از سامانه ستاد در معاملات دولت (با نقش‏آفرینی ذیحسابان)؛

53- افزایش اشراف به اطلاعات اراضی و املاک دولتی؛

54- ساماندهی نحوه استفاده از خودروهای دولتی؛

55- افزایش ضریب اطمینان از طریق گردش ذیحسابان؛

56- توسعه دامنه ارزیابی ذیحسابی دستگاه‌های اجرایی؛

57- طراحی و اجرای سیستم نظارت و انطباق طرح‌ها، لوایح و دستور‏العمل‌های مرتبط با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی کشور؛

58- استقرار سامانه جامع اموال دستگاه‏های اجرائی (اراضی و املاک)؛

59- پیشبرد پروژه خزانه‏داری الکترونیک یکپارچه در سطح استان؛

60- ایجاد حافظه مکتوب سازمانی (ثبت تجربیات امور مربوط به خزانه‌داری.