اهداف و وظایف
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، دستگاه اجرایی متناظر با وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان بوده و هدف آن تحقق سیاستهای اقتصادی و مالی کشور و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط از طریق اجرای برنامهها، تکالیف و مأموریتهای محوله از سوی وزارت اقتصاد در استان میباشد. از مهمترین وظایف تعریف شده برای این اداره کل میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
اجرای سیاستها و خط مشیهای ابلاغی وزارت امور اقتصادی و دارایی؛
تنظیم خط مشیها و اجرای سیاستهای اقتصادی و مالی کشور در سطح استان؛
مطالعه و بررسی آثار و نتایج اقتصادی سیاستهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت در استان؛
نظارت بر وصول درآمدهای عمومی استان و همچنین اجرای وظایفی که به موجب قانون به خزانه معین استان محول شده است؛
اعمال نظارت مالی بر مخارج واحدهای استانی دستگاههای اجرایی که اعتبار آنها از بودجه عمومی کشور تأمین میگردد؛
تهیه، تنظیم و ارائه گزارشهای مالی از عملکرد درآمدهای استانی، اعتبارات جاری و تملک داراییهای سرمایهای استان به مراجع ذیصلاح؛
انجام امور مربوط به مرکز خدمات سرمایهگذاری استان در راستای قانون تشویق و حمایت از سرمایهگذاری خارجی؛
انجام امور دبیرخانهای هیأت استانی تعیین کارشناس برای دستگاههای اجرایی، تنظیم صورتجلسات و پیگیری تصمیمات مربوطه؛
ایجاد هماهنگی و تعامل بین دستگاههای وابسته به وزارت اموراقتصادی و دارایی در استان و تشکیل جلسات مشترک با آنها؛
همکاری و هماهنگی با سازمانها و دستگاههای اجرایی استان در پیشبرد اهداف و برنامههای استانی؛
تهیه و پیشنهاد برنامه بودجه سالانه دستگاه متبوع به مراجع ذیربط جهت تصویب در چارچوب سیاستهای عمومی دولت؛
دریافت پیشنهادات اصلاحی، ساختاری و سازمان دستگاههای تحت پوشش وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان و جمعبندی و ارسال به ستاد وزارت متبوع.
با توجه به وظایف تعیینشده برای اداره کل امور اقتصادی و دارایی، میتوان چشمانداز این اداره کل را به شرح زیر بیان نمود:
اداره کل امور اقتصادی و دارایی مجموعهای است موثر، منسجم، منضبط و هدفمندکه هدف اصلی آننقشآفرینی در مدیریت کارآمد اقتصادی استان و کشور با مشارکت فعال در تنظیم سیاستهای اقتصادی و مالی استان و کشور، مدیریت نهادهای زیرساختی منتخب، مدیریت عملیات مالی استان و نظارت مالی موثر میباشد.
معرفی و بیان وظایف و چشمانداز معاونتها
اداره کل اموراقتصادی و دارایی از سه معاونت اقتصادی، معاونت پشتیبانی و معاونت نظارت مالی و ریاست خزانه معین تشکیل شده است. در ادامه معرفی و بیان وظایف و چشمانداز این سه معاونت ارائه میگردد.
الف) معاونت اقتصادی
معاونت اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان به طور کلی از سه گروه مطالعه و تحلیل سیاستهای پولی و مالی، گروه مطالعه و تحلیل وضعیت بخشهای اقتصادی و گروه سرمایهگذاری (که با توجه به قوانین موجود تحت عنوان مرکز خدمات سرمایهگذاری معرفی میگردد) تشکیل شده است. دو گروه نخست متناظر با معاونت امور اقتصادی وزارتخانه و گروه سرمایهگذاری متناظر با فعالیتهایمعاونت سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در سطح استان بوده و اهداف، وظایف و اقدامات مد نظر این دو معاونت را در استان پیگیری مینماید.
از مهمترین وظایف تعریف شده برای گروههای مطالعه و تحلیل سیاستهای پولی و مالی و مطالعه و تحلیل وضعیت بخشهای اقتصادی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
تنظیم خطمشی سیاستهای اقتصادی استان در چارچوب سیاستهای مالی و اقتصادی کشور؛
بررسی آثار و نتایج اقتصادی سیاستهای پولی، مالی و ارزی در استان؛
بررسی و مطالعه ویژگیهای اقتصادی و فعالیتهای تولیدی بخشهای مختلفاستان؛
بررسی امکانات توسعه بخشهای تولیدی استان؛
بررسی و تجزیه و تحلیل منابع و مصارف بودجه استان؛
تهیه گزارشات و ارائه نقطه نظرات کارشناسی حول موضوعات مطرح شده در شورای برنامهریزی و توسعه استان؛
بررسی پیشنهادات دستگاههای اجرایی استان از منظر اقتصادی؛
بررسی عملکرد اقتصادی استان؛
بررسی شاخصهای هزینه زندگی، تورم و دستمزد در سطح استان؛
بررسی و مطالعه عملکرد واسطههای مالی در استان؛
بررسی و تجزیه و تحلیل شاخصهای اقتصادی استان و ارائه راهکارهای مناسب جهت ارتقاء شاخصهای مذکور؛
بررسی و مطالعه محدودیتها و مشکلات زیربنایی استان و ارائه راهکارهای اجرایی رفع موانع و مشکلات.
از مهمترین وظایف مشخص شده برای گروه سرمایهگذاری (مرکز خدمات سرمایهگذاری استان) میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
اطلاعرسانی و ارائه مشورتهای لازم به سرمایهگذاران در زمینههای مربوط به پذیرش و حمایت از سرمایهگذاری خارجی؛
هماهنگی و پشتیبانی لازم برای اخذ مجوزهای مورد نیاز سرمایهگذاران خارجی از دستگاههای ذیربط؛
هماهنگی با سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران برای صدور مجوز سرمایهگذاری خارجی؛
رفع مشکلات سرمایهگذاران خارجی پس از اخذ مجوز از طریق ایجاد هماهنگی با دستگاههای ذیربط؛
نظارت و راهبری طرحهای سرمایهگذاری خارجی ارجاع شده از طرف سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران؛
شناسایی و گردآوری فرصتهای سرمایهگذاری استان و مزیتهای بالقوه آن؛
چاپ و انتشار کتاب راهنمای سرمایهگذاری استان و تبیین گردش کار مراحل سرمایهگذاری با رویکرد تسهیل مقررات و حذف مجوزهای غیرضروری؛
برگزاری کارگاههای آموزشی سرمایهگذاری برای فعالان اقتصادی و مسئولان و کارشناسان دستگاههای اجرایی به منظور آشنایی با موضوع سرمایهگذاری و روشهای تأمین منابع مالی داخلی و خارجی؛
معرفی استان و توانمندیهای اقتصادی آن با بکارگیری ابزارهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی و نمایشگاه توانمندی اقتصادی و تولیدی استان.
با توجه به وظایف تعیینشده برای معاونت اقتصادی، میتوان چشمانداز و اهداف معاونت اقتصادی را به شرح زیر بیان نمود:
تقویت ارتباط سازمانی با واحدهای مرتبط وزارتخانه؛
ارائه آمار به روز از موضوعات مرتبط با حوزه معاونت اقتصادی؛
هدایت، حمایت، تسهیل و تسریع سرمایهگذاری در استان؛
مشارکت اثربخش در تصمیمگیریها و سیاستگذاریهای اقتصادی استان و کشور؛
پایش مستمر آثار و نتایج اقتصادی سیاستهای پولی، مالی و ارزی در سطح استان؛
برنامهریزی برای ایجاد کانون واحدی (پنجره واحد سرمایهگذاری و کارآفرینی) برای مراجعه متقاضیان سرمایهگذاری خارجی.
ب) معاونت پشتیبانی
معاونت پشتیبانی اداره کل امور اقتصادی و دارایی به طور کلی مسئول اجرای صحیح قوانین و مقررات و مصوبات اداری، تشکیل و اداره کمیتهها و شوراهای ذیربط، تهیه و تنظیم برنامههای مربوط به امور پرسنلی و تشکیلاتی، راهاندازی چرخههای یادگیری با اولویت آموزشهای پودمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و هماهنگی در راهاندازی نظام پیشنهادات اداره کل میباشد. این معاونت ازگروه فناوری اطلاعات، ذیحسابی و اداره امور مالی و اداره امور اداری و تدارکات تشکیل شده است. همچنین کارشناسان حقوقی، بودجه و آمار و اطلاعات نیز زیرمجموعه این معاونت قرار میگیرند. از مهمترین وظایف مجموعه این معاونت میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
برنامهریزی و اقدام لازم برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان؛
بررسی و ارزیابی عملکرد کارکنان و نظارت بر نحوه انجام کلیه امور پرسنل از نظر رعایت کامل قوانین و مقررات و ضوابط مربوط؛
بررسی و تأمین نیازهای آموزشی کارکنان واحدها و انجام مراحل آموزش قبل و ضمن خدمت کارکنان و پیشنهاد لازم در این مورد به مرکز نوسازی و تحول اداری؛
بررسی و تأمین نیازهای رفاهی کارکنان و نظارت و سرپرستی و پرداخت وام کارکنان اعم از وام صندوق رفاه، مسکن وسایر تسهیلات اعطایی از بانکها؛
بررسی، پیگیری و نظارت مسائل حقوقی و قضایی؛
نظارت و هماهنگی اقدامات لازم به منظور تهیه و تنظیم بودجه پیشنهادی جاری و عمرانی دستگاه با واحدهای ذیربط و پیگیریهای لازم؛
مدیریت انبارو صدور دستورات لازم نسبت به تدارک و خرید لوازم و مواد مصرفی مورد نیاز با توجه به اعتبارات تخصیصی؛
انجام امور مربوط به احکام کارمندان، پرداخت حقوق، بیمه و سایر مزایا؛
انجام امور دبیرخانه؛
تهیه نیازهای سخت افزاری و نرمافزاری واحدهای اداری و کارکنان و پشتیبانی فنی از آنها؛
نظارت بر عملکرد سرور اداره؛
نظارت بر عملکرد شبکههای ارتباطی اداره نظیر شبکه داخلی، شبکه اینترنت، شبکه MPLS و شبکه دولت؛
تعیین روشهای حفاظت و کنترل سیستمها (کامپیوترها و سختافزارهای شبکه).
با توجه به وظایف تعیینشده برای معاونت پشتیبانی، میتوان چشمانداز و اهداف معاونت را به شرح زیر بیان نمود:
تأمین، حفظ و ارتقاء منابع انسانی متخصص و کارآمد براساس شایسته سالاری و عدالت محوری؛
ایجاد و توسعه داراییهای معنوی از طریق خلق، ذخیره، انتشار و بکارگیری دانش کارمندان مجرب؛
ارتقاء سطح کیفی زندگی کاری کارکنان با برنامهریزی، پشتیبانی و نظارت بر ارائه بهنگام خدمات اداری، مالی و رفاهی مبتنی بر رعایت کرامت انسانی؛
یکپارچه سازی و مکانیزه نمودن سیستمهای اداری و مالی به منظور کاهش زمان ارائه خدمات؛
نظارت کامل بر حسن اجرای مصوبات و بخشنامههای اداری، مالی، رفاهی و بودجهای؛
توانمندسازی کارکنان از طریق برنامهریزی و نظارت بر حسن اجرای دورههای آموزشی در چارچوب نظام آموزشی هدفمند؛
ایجاد ارتباط مستمر و فعال با واحدهای درون سازی و برون سازمانی؛
ارائه گزارشات تحلیلی مربوط به بودجه سازمان به منظور اخذ تصمیمات لازم در جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز و نظارت بر حسن اجرای آن؛
هم افزایی و سرعت بخشی به خدمات رسانی با ایجاد هماهنگی بین واحدهای سازمانی؛
تأمین بهنگام نیازمندیهای کالا و تجهیزات مورد نیاز و نگهداری اموال با حداکثر کیفیت و حداقل هزینه؛
بهبود مستمر سیستمها، فرآیندها و ارتقاء بهرهوری شرکت با محوریت فناوریهای روز دنیا.
ج) معاونت نظارت مالی و ریاست خزانه معین استان
معاونت نظارت مالی و ریاست خزانه معین استان کلیه امور مربوط به عملیات دریافت و پرداخت و نظارت امور پولی و مالی استان را انجام میدهد. این معاونت از دو گروه نظارت مالی و هماهنگی و تلفیق حسابها و دو اداره خزانه معین و اموال و اوراق بهادار تشکیل شده است. معاونت نظارت مالی و ریاست خزانه معین استان متناظر با معاونت نظارت مالی و خزانهداری کل کشور در وزارتخانه بوده و اهداف، وظایف و اقدامات مد نظر این دو معاونت را در استان پیگیری مینماید.
از مهمترین وظایف تعریف شده برای گروه نظارت مالی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
برنامهریزی،هماهنگی وکنترل نحوه نظارت برعملکرد ذیحسابان ومعاونین ذیحسابی دستگاههای اجرایی محلی باهمکاری گروه نظارت مالی وبانظارت وهماهنگی معاون هزینه ورئیس خزانه معین؛
دریافت،بررسی وپیگیری گزارشات وموارداعلام شده درخصوص اختلاس،سوء استفاده از وجوه واموال عمومی و همکاری با مراجع ذیصلاحاستانی، همچنین پیگیری نتایج اقدامات دستگاههای اجرایی محلی درمورد قراردادنامههای صادره از دیوان محاسبات کشور براساس رونوشتهای واصله؛
بررسی نارساییها و ناهماهنگیهای مشهوددرامورذیحسابیهاوپیگیری مسائل ومشکلات ذیحسابان ومعاونین ذیحساب واهتمام لازم جهت ایجاد رویه مالی یکسان دردستگاه های اجرایی؛
نظارت برحسن انجام امور مربوط به تحویل وتحول ابوابجمعی ذیحسابان براساس ماده 97قانون محاسبات عمومی باتوجه به احکام انتصاب صادره؛
بررسی واظهارنظرنهایی باتوجه به دستورالعمل وقوانین مقررات موضوعه نسبت به گزارشات حسابرسی وگزارشات رسیدگی به صورت مجلس تحویل وتحول ابوابجمعی ذیحسابان که توسط حسابرسان تهیه گردیده واعلام تایید عملکرد مطابق چک لیست رسیدگی یا اعلام موارد واخواهی وپیگیریهای لازم تاحصول نتیجه؛
نظارت مستمر وپیگیری نسبت به پروندههای کسری ابوابجمعی دررابطه باموجودی نقدی واوراق بهادار تاحصول نتیجه؛
تهیه وتدوین برنامه حسابرسی وچک لیستهای رسیدگی وآموزش حسابرسان وحسابرسان مسئول گروه نظارت مالی واظهارنظر وارزشیابی کارآنان؛
برنامهریزی وحسابرسی حسابهای موسسات ونهادهای عمومی غیردولتی که به نحوی ازبودجه کل کشور استفاده مینمایند؛
ایجادبانک اطلاعاتی قوانین ومقررات، بخشنامهها و دستورالعملهای مورد نیاز واطلاع رسانی به ذیحسابان ومسئولین امور مالی دستگاههای اجرایی استان و اقدام لازم در خصوص دسترسی آسان به اطلاعات مذکور؛
پاسخگویی به استعلامات ومسائل مالی ذیحسابانو مسئولین امور مالی باهماهنگی معاون هزینه ورئیس خزانه معین استان؛
رسیدگی وارسال به موقع گزارشات ذیحسابان درخصوص ماده 91قانون محاسبات عمومی؛
برگزاری جلسات عمومی و تخصصی ذیحسابان جهت ایجاد وحدت رویه و اعلام پاسخ فنی به مسائل مالی ذیحسابان.
از مهمترین وظایف تعریف شده برای گروه هماهنگی و تلفیق حسابها میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
دریافت حسابهای ماهانه ونهایی وسالانه دستگاههای اجرایی محلی و دستگاههایی که از اعتبارات استانی استفاده میکنند برابر آییننامههای ابلاغی واعلام وصول آنها؛
پیگیری لازم به منظور دریافت بموقع حسابها؛
ارجاع حسابهای وصولی وصورتحسابهای واصله به حسابرسان؛
نظارت برحسن انجام امور مربوط به رسیدگی حسابها؛
مراقبت ونظارت درامرتهیه وتنظیم بموقع صورتحساب عملکرد سالانه بودجه استانی؛
انجام راهنماییهای لازم به ذیحسابیهای دستگاههای اجرایی محلی وذیحسابی دستگاههای مستقردرسطح استان درامرتهیه وتنظیم حسابها؛
ارسال نسخه چهارم حسابهای نهایی وسالانه به اداره کل تمرکز وتلفیق حسابها وروشهای حسابداری پس از رفع موارد واخواهی؛
اعلام آییننامهها،فرمها ودستورالعملهای جدیدحسابداری دولتی به ذیحسابیهای مستقردراستان؛
ایجادهماهنگی با حسابرسان مسئول درمورد نحوه رسیدگی ودستورالعملهای جدیدابلاغی.
از مهمترین وظایف تعریف شده برای اداره خزانه معین استان میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
افتتاح حسابهای دولتی، تغییر امضا و انسداد حسابهای بانکی درآمد، هزینه و سپرده ذیحسابیها؛
جمعآوری و ساماندهی درآمدهای عمومی و اختصاصی؛
نگهداری سپردههای مردمی و عملیات استرداد آن؛
ابلاغ تخصیص و تنظیم حسابها؛
پیگیری وصول درآمدهای استان و ارسال به حسابهای خزانهداریکل در موعد معین؛
تهیه و ارسال گواهی درآمدهای عمومی وصولی به دستگاههای اجرایی؛
صدور مجوز استردادها از محل درآمدها؛
صدور مجوز جابجایی در حسابهای درآمد (موضوع اشتباه واریزی)؛
صدور مجوز استرداد اضافه دریافتیها؛
تهیه و ارسال درخواست استرداد وجه از خزانه کشور با توجه به بستانکاریهای اعلام شده از سوی خزانه.
از مهمترین وظایف تعریف شده برای اداره اموال و اوراق بهادار میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
دریافت صورتحسابهای اموال رسیده و فرستاده از دستگاههای اجرایی مشمول آئین نامه اموال دولتی؛
دریافت فهرست اموال منقول غیرمصرفی دستگاههای اجرایی استان در راستای اجرای مواد 107 و 108 قانون محاسبات عمومی کشور؛
دریافت فهرست اموال امانی موضوع ماده 110 قانون محاسبات عمومی کشور از دستگاههای متقاضی؛
درخواست مجوز فروش اموال اسقاط و مازاد بر نیاز دستگاههای اجرائی استان( موضوع ماده 112 قانون م . ع. ک)؛
دریافت فهرست موجودی پایان سال( انبارگردانی) دستگاههای اجرائی استان؛
دریافت صورتجلسه تحویل و تحول بین امنای اموال و ارشاد و راهنمایی امنای اموال واحدهای مستقر در سطح استان و کمک به حل مشکلات آنان در حین انجام ماموریتهای بازرسی در مرکز استان و شهرستانها و بخشهای تابعه و پیشنهاد تعقیب اداری و قضایی آنان در مواردی که مرتکب تخلفاتی نسبت به اموال دولتی شده باشند از طریق اداره متبوع؛
رسیدگی به درخواست حذف اموال از دفاتر اموال سازمانها و ادارات دولتی در سطح استان؛
نظارت دقیق بر اجرای مواد 38 و 39 آئیننامه اموال دولتی، در خصوص فقدان اموال دولتی به هر علت؛
دریافت فهرست و مشخصات اموال غیرمنقول دولت از سازمانها و ادارات دولتی در سطح استان؛
دریافت انواع اوراق بهاداراز اداره کل اموال وپرداخت آنها (اوراق ثبتی،تمبر متفرقه، تمبر دادگستری،قبوض سپرده مدل 87 وقبوض 518 ) به ذیحسابیهای دستگاههای اجرائی استان برابر مقررات مربوط؛
نظارت بر اجرای صحیح قانون نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زائد مصوب 1358 شورای انقلاب اسلامی براساس آئین نامهها، دستورالعملها و بخشنامههای مربوط، در دستگاههای اجرایی استان؛
اعزام بازرس به ادارات و سازمانهای دولتی در اجرای ماده106 قانون محاسبات عمومی کشور به منظور بررسی حساب موجودی اموال، نحوه حفظ و حراست اموال دولت و اجرای صحیح مقررات و قوانین مربوط به اموال دولتی.
با توجه به وظایف تعیینشده برای معاونت نظارت مالی، میتوان چشمانداز و اهداف معاونت را به شرح زیر بیان نمود:
افزایش سهم مالیات و سود سهام شرکتهای دولتی با بهبود کنترل و اعمال مدیریت حسابهای دولتی؛
افزایش اطمینان از واریز تمام درآمدها به خزانه؛
افزایش الکترونیکیکردن اوراق بهادار دولتی؛
افزایش ضریب استفاده از سامانه ستاد در معاملات دولت (با نقشآفرینی ذیحسابان)؛
افزایش اشراف به اطلاعات اراضی و املاک دولتی؛
ساماندهی نحوه استفاده از خودروهای دولتی؛
افزایش ضریب اطمینان از طریق گردش ذیحسابان؛
توسعه دامنه ارزیابی ذیحسابی دستگاههای اجرایی؛
طراحی و اجرای سیستم نظارت و انطباق طرحها، لوایح و دستورالعملهای مرتبط با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی کشور؛
استقرار سامانه جامع اموال دستگاههای اجرائی (اراضی و املاک)؛
پیشبرد پروژه خزانهداری الکترونیک یکپارچه در سطح استان؛
ایجاد حافظه مکتوب سازمانی (ثبت تجربیات امور مربوط به خزانهداری.