وظایف اداره تخصیص اعتبارات:

-بررسي قانونی، کنترل و ثبت اعتبارات مصوب اعم از هزينه‌اي، تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي (ملي- استاني) و كليه رديف‌هاي متفرقه و مالی در ابتداي سال مالي و اصلاح اعتبارات مذكور با اصلاح اعتبارات توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در طول سال.

-بررسی قانونی، کنترل و ثبت اطلاعات ابلاغيه‌هاي اعتباري واصله از سازمان برنامه و بودجه کشور اعم از رديف‌هاي عمومي متفرقه، مالی، استاني و اعتبارات حوادث غیر مترقبه موضوع مواد (16) و (17) قانون مدیریت بحران کشور.

-بررسي قانونی، کنترل و ثبت ارقام تصويب‌نامه‌های هيأت محترم وزيران برای برخی از ردیف‌های اعتباری که تخصیص و پرداخت از محل آن‌ها نیازمند تصویب‌نامه می‌باشد، از جمله برای برخی از رديف‌هاي متفرقه، مالی و اعتبارات حوادث غیر‌مترقبه موضوع مواد (16) و (17) قانون مدیریت بحران کشور.

-بررسي قانونی، کنترل و ثبت ارقام تنخواه‌گردان های ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور در سامانه تخصیص اعتبارات (سناب) و تسویه آن‌ها با نامه‌های سازمان برنامه و بودجه کشور یا نامه‌های تسویه اداره کل خزانه.

-بررسي، نظارت و مطابقت كليه تخصيص اعتبارات اعم از هزينه‌اي، تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي (ملي- استاني) و كليه رديف‌هاي متفرقه و مالی ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور با قوانين بودجه سنواتي كل كشور و ثبت آن‌ها پس از مطابقت با قوانين بودجه سنواتي كل كشور، ابلاغيه‌ها و ساير قوانين و مقررات مربوط و عودت آن‌ها به سازمان مذکور برای اصلاح در صورت عدم مطابقت با موارد مذکور و یا توافقات کمیته تخصیص اعتبار.

-ارسال کلیه ارقام مربوط به تخصیص اعتبارات ثبت شده به سامانه ذی‌ربط اداره کل خزانه به صورت برخط برای فراهم نمودن امکان پرداخت آن‌ها.

- پاسخگويي به ابهامات و استعلامات دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها در خصوص کلیه موارد مربوط به بودجه و تخصیص اعتبارات.

-صدور تأييديه تخصيص اعتبارات با استناد به صورتجلسات كميته تخصيص اعتبار و ماده (11) آيين‌نامه اجرايي ماده (30) قانون برنامه و بودجه به دستگاه‌هاي اجرايي و استان‌ها در صورت مطابقت با قوانين بودجه سنواتي كل كشور، ابلاغيه‌ها و ساير قوانين و مقررات مربوط.

-تهیه و تدوین گزارش ماهانه عملکرد مالی دولت و تحلیل آخرین وضعیت عملکرد منابع و مصارف بودجه عمومی دولت به صورت شفاف و صریح و ارائه نکات حائز اهمیت به محضر مقام معظم رهبری و سران محترم سه قوه و همچنین گزارش به مدیران ارشد و کلیه مخاطبین برای اتخاذ تصمیمات صحیح اقتصادی و مالی با توجه به وضعیت وصول منابع و پرداخت‌ها.

-تهیه و ارسال گزارش وضعیت عملکرد منابع و مصارف بودجه عمومی دولت به مجلس شورای اسلامی

-بررسی آمار کلان تخصیص اعتبارات به صورت روزانه و تطبیق آن با آمار پرداختی اداره کل خزانه و آمار مربوط به اوراق مالی و اسناد خزانه اسلامی مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت

-تهیه و ارائه گزارش‌های لازم در خصوص وضعیت تخصیص و میزان پرداختی اعتبارات مربوط به دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها برای استحضار مقام عالی وزارت و خزانه‌دار کل کشور به منظور مشارکت در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری.

-تهیه گزارش های لازم برای مدیریت محترم اداره کل به منظور مشارکت در جلسات کمیته تخصیص اعتبار موضوع ماده (30) قانون برنامه و بودجه کشور.

ضمناً علاوه بر وظایف فوق، موارد ذیل نیز در اداره تخصیص اعتبارات انجام می‌شود.

-بررسی چالش‌های دستگاه‌های اجرایی و مراجع ذی‌ربط در خصوص انجام تامین مالی و ارائه پاسخ متناسب با اجرای قوانین مترتب بر ابلاغ و تخصیص اعتبارات

-طراحی و به روزرسانی سامانه تخصیص اعتبارات جدید تحت عنوان «سامانه سناب نو» به ‌منظور ارتقای کیفیت و سرعت انجام کار و پاسخگویی بهینه با توجه به نیازمندی‌های جدید و تغییرات بعدی قوانین بودجه سنواتی کل کشور.


2- مستندات قانونی مرتبط با تکالیف قانونی:

-مواد (16) و (17) قانون مدیریت بحران کشور

-قوانین برنامه پنجساله پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

- قوانین بودجه سنواتی

-قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)

-قانون برنامه و بودجه به ویژه ماده (30) قانون مذکور و آییننامه اجرایی آن.